Fonterra is voornemens om de kapitaalstructuur aan te passen, waarmee het gemakkelijker wordt voor melkveehouders om lid te worden. Hiermee wil de Nieuw-Zeelandse zuivelcoöperatie naar eigen zeggen de grondstofaanvoer naar de toekomst veiligstellen. De politiek in Nieuw-Zeeland is gisteren (24 november) akkoord gegaan met de aanpassing, hoewel de aanpassing gevoelig ligt.
De wijzigingen worden in maart 2023 geïmplementeerd. Vanaf dan wordt een flexibel aandeelhouderschap geïntroduceerd, waarmee het voor nieuwe leden gemakkelijker wordt om zich in te kopen. Daarbij moet deze structuur ook als trekpleister fungeren voor de bestaande leveranciers. Op deze manier wil de zuivelcoöperatie zich wapenen voor de krimp die boven de melkveehouderij in Nieuw-Zeeland hangt. Daarmee dreigt een tekort aan grondstof ten aanzien van de productiecapaciteit.
Krimp hangt boven markt
Dat Fonterra zich zorgen maakt, is niet geheel onlogisch. Net als in Noordwest-Europa staat ook in Nieuw-Zeeland de melkproductie onder druk door steeds strengere milieueisen en vergrijzing. Kortgeleden sprak de overheid de ambitie uit om in 2050 een CO2-neutrale economie te hebben. Op dit punt wringt de schoen, want ongeveer de helft van de emissies is afkomstig uit de landbouw, met name de melkveehouderij. Dit betekent dat de veestapel waarschijnlijk wordt afgeschaald, mogelijk zelfs met 15%, volgens geluiden die de ronde doen. Fonterra gaat zelfs uit van een krimp van 20% onder de eigen leden.
Deze ontwikkeling zou funest zijn voor Fonterra die ongeveer 80% van de melk in Nieuw-Zeeland verwerkt. Dit betekent ook dat de visvijver voor nieuwe leveranciers relatief klein is. Daarbij wordt Fonterra al jaren nauwlettend geschaduwd door de overheid of zij niet teveel marktkracht krijgt door haar marktaandeel. De verruiming van het aannamebeleid van leden was bij voorbaat geen vanzelfsprekendheid, maar toch stemde het parlement in met het voorstel.
Concurrentie was tegen
De concurrenten van Fonterra waren tegen de plannen en waarschuwden de politiek voor teveel marktkracht. Dit weerlegde Fonterra door aan te geven dat haar marktaandeel sinds 2001 van 96% naar 79% is gedaald. De voornaamste reden hiervan is de hoge inleg die leden moeten betalen. Dit maakt het tevens aantrekkelijk om de coöperatie te verlaten. Met de voorgestelde aanpassingen wil Fonterra deze trend stoppen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.