ChameleonsEye / Shutterstock.com

Achtergrond Melk

Fonterra nog niet helemaal klaar met nieuw profiel

Donderdag 09:35 uur - Klaas van der Horst

Fonterra heeft in het voorbije boekjaar 2023/24 minder gepresteerd dan in het jaar ervoor, maar doet het nog steeds prima met een rendement op geïnvesteerd vermogen van 11,3%. Ook de brutowinst van €1,6 miljard Nieuw-Zeelandse dollar mag er zijn.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Langzaamaan krijgt Fonterra ook ongeveer het gewenste profiel dat het bedrijf moet hebben na de afslankingsoperatie die CEO Miles Hurrell in de voorbije jaren heeft doorgevoerd. Veel overzeese activiteiten zijn afgestoten. Sommige met verlies, andere met nog een redelijke boekwinst.

Er lijken evenwel nog een paar stappen te gaan. Het coöperatieve zuivelbedrijf maakt eerder dit jaar bekend dat het de divisie Consumentenproducten ook zou willen verkopen. Tegen dit voornemen rees echter nogal wat verzet. Consumer Products is met een omzet van bijna €1,9 miljard de tweede divisie van het bedrijf en het heeft een grote herkenbaarheid op de eigen Nieuw-Zeelandse markt. De directie beloofde daarna nog eens te bezien of het plan goed was doordacht. Binnenkort wordt een rapport hierover gepubliceerd.

Australië
Ook hangt de verkoop van de Australische divisie nog in de lucht. Fonterra heeft daar diverse fabrieken en haalt jaarlijks zo'n 820 miljoen kilo melk op. De omzet van deze divisie bedroeg vorig jaar bijna €1,4 miljard. Onlangs kwam in het nieuws dat een groot investeringsfonds samen met FrieslandCampina interesse zou hebben. Daarover wordt in het jaarverslag evenwel niets gemeld.

Zou Fonterra genoemde onderdelen afstoten, dan zou het nog meer een Nieuw-Zeelands bedrijf worden, dat vooral actief is in de B2B-sector en eigenlijk niet meer met consumentenproducten.

Ondertussen verliest Fonterra echter ook leden in Nieuw-Zeeland, omdat ze niet altijd de hoogste melkprijs betaalt, en moet ze hard haar best doen om het huidige melkvolume vast te houden, waarmee ze in dezelfde situatie verkeert als veel Europese zuivelondernemingen.

Met het huidige niveau van verdiensten zou ze de concurrentie om de leden evenwel prima aan moeten kunnen met de andere zuivelbedrijven in Nieuw-Zeeland. Het resultaat was wel minder dan in topjaar 2022/23, maar nog steeds duidelijk boven het gemiddelde van de voorbije vijf jaren. Wie dat geen overtuigend argument vindt - want het ging toen een reeks van jaren echt niet heel goed - moet kijken naar het rendement dat het bedrijf nog steeds maakt. Een coöperatie zou daar meer van kunnen betalen aan de boeren.

Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden