Fonterra heeft vandaag een herziene strategie gelanceerd en daarin belooft de Nieuw-Zeelandse zuivelcoöperatie een hoger dividend en rendement aan haar leden-melkveehouders. Fonterra blijft tevens vasthouden aan het ingezette pad om meer waarde toe te voegen aan melk middels een sterke focus op hoogwaardige zuivelingrediënten.
Veel verrassends heeft de herziene strategie niet in zich, want Fonterra wil de ingezette lijn vooral doorzetten. Fonterra richt zich de laatste tijd specifiek op hoogwaardige zuivelingrediënten voor het business to business-segment. Hierdoor werden recent diverse consumentenbedrijven afgestoten, of dat staat nog te gebeuren. Onder meer de Australische divisie staat nog te koop. Naar verluidt zou FrieslandCampina hier interesse in hebben. Verder benadrukt Fonterra dat Nieuw-Zeelandse melk de basis is. Chinese melkveebedrijven werden zodoende al afgestoten.
Meer dividend
Fonterra verwacht dat de ingezette koers meer rendement oplevert. Hieraan worden ook concrete verwachtingen gekoppeld die hoger zijn dan in het verleden. Zo is de rendementsdoelstelling op geïnvesteerd kapitaal verhoogd naar 10% tot 12%. Dit was voorheen 9% tot 10%. Ook het dividendbeleid is aangescherpt. In de toekomst wordt 60% tot 80% van de behaalde winst uitgekeerd in de vorm van dividend aan de leden-melkveehouders. Dit was voorheen 40% tot 60%. De hogere doelstellingen gaan niet ten koste van de basis-melkprijs, zo belooft de directie. De inzet is om de hoogste melkprijs in Nieuw-Zeeland neer te zetten, want de afgelopen jaren niet altijd het geval was.
CEO Miles Hurrel geeft aan dat de basis bij Fonterra goed op orde is. De recent gepubliceerde jaarcijfers over 2023/24 die boven het vijfjarig gemiddelde lagen zijn hier volgens hem een bewijs van.