Fonterra heeft wederom melkveebedrijven in China verkocht. De Nieuw-Zeelandse zuivelgigant verkoopt haar belang in 2 bedrijven in de provincie Shandong.
Fonterra heeft afgelopen maandag (28 juni) bekendgemaakt dat het 2 melkveebedrijven in de Chinese provincie Shandong verkoopt. Het wordt overgenomen door het in Singapore gevestigde AustAsia Investment Holdings voor in totaal US $115,5 miljoen dollar. De koper, een investeringsmaatschappij, is ook 75% eigenaar is van het Indonesische concern Japfa, dat actief is in zowel food (voeding) en feed (diervoer).
Fonterra is voor 51% eigenaar van de 2 bedrijven en krijgt dus $62 miljoen op de bankrekening bijgeschreven. Het andere deel van het bedrag gaat naar mede-eigenaar Abbot, een Amerikaanse voedingsbedrijf. Volgens Fonterra vereist de verkoop van de joint venture-boerderijen geen verdere goedkeuring van de regelgevende instanties. De transactie wordt naar verwachting op 30 juni worden afgerond.
China niet de rug toe keren
Het is niet de eerste keer dit jaar dat het zuivelconcern melkveebedrijven in China verkoopt. Eerder dit jaar werden er al Chinese melkveebedrijven verkocht. Fonterra zegt dat de verkoop past bij het plan om zich te focussen op de verwerking van Nieuw-Zeelandse melk. Maar de coöperatie geeft aan dat het China niet de rug toe keert. De Chinese zuivelmarkt blijft zich doorontwikkelen.
Fonterra verklaart hier in te willen innoveren door de focus te leggen op het creëren van nieuwe producten vanuit de Nieuw-Zeelandse melkstroom. "We blijven ons inzetten voor het vergroten van de waarde van onze activiteiten in China, wat we doen door de kwaliteit van Nieuw-Zeelandse melk op innovatieve manieren naar Chinese klanten te brengen en hiervoor samen te werken met lokale Chinese bedrijven", aldus CEO Miles Hurrell.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.