De Nieuw-Zeelandse zuivelcoöperatie Fonterra tempert de verwachtingen voor de melkprijs van komend seizoen. De onzekerheid na de uitbraken van het coronavirus zijn groot. Maar er zijn meer sombere redenen.Â
In een email aan de circa 10.500 leden-melkveehouders zegt voorzitter John Monaghan dat de coronacrisis waarschijnlijk tot medio 2021 impact heeft op de wereldeconomie en daarmee op de zuivelmarkt. Een slordige 90% van de zuivel die Fonterra afzet, is bestemd voor de wereldmarkt. De gevolgen van een eventuele economische crisis komen bij de zuivelcoöperatie ongetwijfeld hard aan.Â
Hogere melkaanvoer en volatiele wissekoersen
In mei maakt Fonterra de melkprijsprognose voor seizoen 2020/21 bekend, maar de verwachtingen worden nu al flink getemperd. In de prognose wordt naast de onzekere wereldeconomie, ook rekening gehouden met de hogere melkaanvoer in Europa en Latijns-Amerika. Dit kan de balans tussen vraag en aanbod mogelijk verstoren. Ook worden de volatiele wisselkoersen genoemd.Â
Hoewel het niet direct zo wordt omschreven, valt tussen de regels door duidelijk op te maken dat de leden komend seizoen sterk rekening moeten houden met een lagere melkprijsprognose. Er wordt wel opgeroepen om in elk geval voorzichtig te zijn met bedrijfsbeslissingen als investeringen.Â
Veel vooruit verkocht
Voor het lopende seizoen dat eindig in juni, blijft de melkprijsprognose vooralsnog staan op $7 en $7,60 per per kilo milk solids (circa 11,5 liter melk). Dit is het hoogste niveau sinds 2013. Dat deze relatief goed prijs kan blijven staan, komt doordat Fonterra naar eigen zeggen veel zuivel al op contract heeft voorverkocht. Over China is de coöperatie weer voorzichtig positief, want na de recente dip trekt de afzet weer aan richting ‘normaal’.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.