Het gebruik van glyfosaat ligt al enkele jaren onder een maatschappelijk vergrootglas. Een verbod dreigt door een stevige anti-glyfosaatlobby die vaak voorbij gaat aan wetenschappelijke feiten. Met de documentaire 'Glyphos-hate' wil onderzoeksjournalist Hidde Boersma de krachten achter deze discussie blootleggen.
Wie Hidde Boersma volgt, weet dat hij zich al langer mengt in het landbouwdebat. Niet bang om zich in verhitte discussies te mengen en een standpunt in te nemen die vaak tegen de publieke opinie indruist. Zelf bestempelt hij deze opinie als een 'hetze tegen alles wat te maken heeft met moderne landbouw'. "In de hoop dat de biologische sector als oplossing naar voren wordt geschoven", zegt Boersma. "Daar geloof ik niet in."
Verder van huis
De EU schrijft met de Green Deal voor dat een kwart van het landbouwareaal in 2030 biologisch moet zijn. "Dat betekent onder andere dat er meer grond nodig is voor onze productie en dat gaat ten koste van de natuur. Ik vind zeker dat de landbouw duurzamer moet, maar de weg die we nu inslaan brengt ons misschien wel verder van huis dan we denken."
Hetzelfde geldt volgens Boersma voor het dreigende verbod op glyfosaat. "Ik denk dat de oplossingen van problemen liggen in meer modernisering van onze voedselproductie. Glyfosaat kan daar juist heel goed bij gebruikt worden." De journalist heeft inmiddels uitgebreid vooronderzoek gedaan naar glyfosaat en de maatschappelijke discussie die ermee gepaard gaat. "Ik heb gemerkt dat er in dit debat van alles niet klopt."
Grote frustratie
En zo ontstond het idee voor de documentaire 'Glyphos-hate'. Samen met filmmaker Karsten de Vreugd wil Boersma in beeld brengen waarom de weerstand tegen de 's werelds meest gebruikte pesticide zo groot is. "Wat mij en vele anderen in de landbouwsector frustreert, is dat de discussie niet op wetenschap gestoeld is. Juist dat verhaal moet naar voren gebracht worden."
Waar onafhankelijke internationale instanties zoals ECHA, BfR en EFSA glyfosaat veilig hebben verklaard, vertrouwen milieuorganisaties op 1 enkele studie uit 2015 van het Internationaal Agentschap voor Kankeronderzoek (IARC). Daarin werd de pesticide als 'waarschijnlijk' kankerverwekkend bestempeld, zo schrijven Boersma en De Vreugd op hun website.
Lobbyisten tegen glyfosaat zijn volgens Boersma bovendien niet zo nobel als ze zich voordoen. "Zo wordt U.S. Right to Know (de organisatie die in Amerika een stevige lobby tegen Monsanto's RoundUp voert, red.) gesponsord door de biosector. Het is hun goed recht om te lobbyen, maar we willen wel de feiten in kaart brengen. Dubieuze berichten komen nu vaak zonder check in de krant. Dat is ontzettend scheef."
Crowdfunding
'Glyphos-hate' wordt geproduceerd vanuit het productiehuis Sugar Rush Film van De Vreugd en Boersma. De plannen liggen er, nu alleen de financiering nog. De benodigde €100.000 moet via crowdfunding bijeen gebracht worden. Een uitdaging, maar niet onrealistisch, meent Boersma. "Als boeren wereldwijd €50 doneren komen we er snel. En ik heb het gevoel dat dit onderwerp bij veel boeren leeft."
Zodra er €10.000 binnen is, gaan de mannen de eerste interviews doen. De verwachting is dat de film eind voorjaar 2021 gereed is. De uitvoering hangt echter ook samen met de coronamaatregelen en eventuele reisrestricties. "Zo reizen we onder andere ook naar de VS, waar het glyfosaatdebat nog veel feller is."
Geen verbod in Nederland
In de Europese Unie heeft glyfosaat in ieder geval nog een toelating tot 1 januari 2023. Desondanks wordt het gebruik in verschillende landen reeds (gefaseerd) aan banden gelegd. Landbouwminister Carola Schouten heeft maandag in een Kamerbrief laten weten niets te zien in een dergelijk verbod in Nederland. Zij reageert daarmee op Kamervragen van Tjeerd de Groot (D66). Volgens Schouten, die het advies van het Ctgb volgt, zijn er op dit moment geen nieuwe wetenschappelijke inzichten die aanleiding geven voor een verbod op glyfosaathoudende middelen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.