De Duitse vleesconsumptie is vorig jaar gedaald. Het is vooral het varkensvlees dat minder populair was. De consumptie van kip is daarentegen juist gestegen, zo blijkt uit de voorlopige cijfers van het Duitse ministerie van voedsel en landbouw (BLE) over de vleesconsumptie in het afgelopen jaar.
Duitsers aten vorig jaar gemiddeld 57,33 kilo vlees per persoon. Vergeleken met 2019 liep het verbruik met 0,75 kilo terug. Ruim de helft van de totale consumptie bestond uit varkensvlees (32,84 kilo). En varkensvlees is daarmee nog altijd veruit het populairst. Varkensvlees werd gevolgd door gevogelte (13,26 kilo) en rundvlees (9,81 kilo).
Piek in 2011
De trend van verminderde vleesconsumptie werd 10 jaar geleden ingezet. In 2011 piekte de totale vleesconsumptie nog op 62,83 kilo, maar in de jaren daarna daalde dit totaal langzaam maar zeker tot het niveau van 57,33 kilo in 2020. Dit komt neer op een daling van 8,8%.
Varkensvlees blijft nummer 1
Het verbruik van varkensvlees liet de grootste daling zien. De varkensvleesconsumptie is van 40,14 kilo in 2011 gedaald tot 32,84 kilo in 2020. Dat is een afname van ruim 18%. Wanneer we inzoomen op de daling van 2019 op 2020 is het verschil 0,94 kilo. Hoewel de consumptie van varkensvlees dus een daling laat zien blijft het varken wel het populairst. Het vult namelijk meer dan de helft van de totale vleesvraag.
Meer kip en rund
Ondanks dat varken verreweg het meest populaire stukje vlees in Duitsland blijft, wordt varkensvlees steeds vaker ingewisseld voor een stukje kip. De consumptie van gevogelte nam toe van 11,55 kilo in 2011 tot 13,26 kilo in 2020. Een stijging van 14,8%. Ten opzichte van 2019 was de stijging overigens 0,07 kilo. Ook rundvlees lijkt de laatste jaren meer in trek. De consumptie van rund steeg van 9,19 kilo in het 2011 tot 9,81 kilo in 2020. Vergeleken met 2019 is dit vrijwel stabiel.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.