De Chinese regering wil de gemiddelde vleesconsumptie van het land halveren. Hiermee kan de CO2-uitstoot sterk verminderd worden. Plantaardige vleesvervangers kunnen een oplossing bieden, hoe staat die situatie er inmiddels voor?
In 2016 stelde de Chinese regering een plan op om de komende 10 jaar de vleesconsumptie van het land met 50% te verminderen. De regering beargumenteerde deze keuze als een poging om de CO2-uitstoot terug e brengen en overgewicht onder haar inwoners te beperken. Als het doel behaald zou worden dan zou de Chinese veeteeltsector een vermindering van 1 miljard metrische ton zien met uitstoot van kooldioxide-equivalenten tegen 2030.
In de afgelopen jaren is de Chinese vleesconsumptie niet afgenomen, maar het is wel minder hard gegroeid dan voorheen. Volgens de gegevens van online platvorm Statista lag de gemiddelde consumptie in 2019 op circa 54,3 kilo per bevolkingshoofd per jaar, in 2016 lag het niveau op 50,5 kilo.
Plantaardige vleesvervangers
De bereidheid van de Chinese bevolking om over te schakelen op plantaardige vleesvervangers is van belang om dit doel te bereiken. Inmiddels groeit er een industrie in binnen- en buitenland om China te helpen haar doel te halen.
De verkoop van plantaardige vleesvervangers in China is volgens een rapport, dat vorig jaar door Euromonitor International werd vrijgegeven, van $7,2 miljard in 2014 toegenomen tot $9,7 miljard in 2018. Hetzelfde rapport sprak de verwachting uit dat de veganistische markt zal groeien en in 2023 bijna $12 miljard waard zal zijn, in 2018 bedroeg de waarde nog iets minder dan $10 miljard.
Marktspelers
Het aantal Chinese plantaardige vleesbedrijven en start-ups is al opgelopen tot meer dan een half dozijn. Ook een aantal Amerikaanse marktspelers zijn al doorgedrongen tot de Chinese markt. In april maakte Beyond Meat haar retaildebuut in China, een samenwerking met winkelketen Alibaba is voor het bedrijf een extra stap om producten te verspreiden. Ook sloot Yum China, eigenaar van de Chinese KFC, Pizza Hut en Taco Bell-winkels, zich in juni aan bij Beyond Meat om verscheidene plantaardige vleesgerechten aan te bieden.
Het plantaardige vleesmerk Omnipork uit Hong Kong kondigde in april een samenwerking aan met Starbucks en ook de in Zwitserland gevestigde Nestle kondigde plannen aan om een plantaardige voedselfabriek in China te bouwen.
Toekomstperceptie
Marktspelers op de plantaardige markt zijn optimistische over de toekomst en vertrouwen erop dat verandering in het Chinese voedingspatroon eraan zit te komen. Of dat ook daadwerkelijk het geval gaat zijn, is sterk afhankelijk van de bereidheid van Chinese consumenten om over te stappen op plantaardige vleesvervangers.
De grootste hindernis voor consumenten om van vleesproducten over te stappen naar vleesvervangers, is de prijs. Marktspelers geven aan ervan overtuigd te zijn dat de producten goedkoper gaan worden naarmate de markt gaat groeien en een verhoogde productie de kosten zal drukken. Volgens een enquête staan Chinese consumenten tevens steeds meer open voor een flexitarische of vegetarische producten.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.