Het uitvoeren van de onderzaai op de maïspercelen is in volle gang. Een aantal melkveehouders staat nog voor de keuze om wel of geen onderzaai toe te passen. Is mijn maïs klaar voor 1 oktober of haal ik dat niet? Dat houdt de gemoederen bezig.
De maïspercelen van de Boerenbusiness Ruwvoertour hebben de afgelopen dagen een mooie groeispurt laten zien. De langste dag ligt inmiddels achter ons (21 juni) en rond deze periode mag het zich maïsveld onderhand sluiten. Dit geldt lang niet voor alle melkveehouders. Afgelopen week zijn er zelfs nog percelen gezaaid. Ondanks het groeizame weer, gaat het toch spannend worden voor deze percelen. ''Staat het veld intussen dicht of is dat bijna het geval, dan durf ik het wel te gokken om geen onderzaai uit te voeren'', vult Antoon Verhoeven, ruwvoerspecialist Zuidwest-Nederland van Limagrain aan.
De maïs tikt op veel plekken nu de halve meter aan en begint te werken richting het dichtstaan van het veld. De plant gaat er naar toe werken om rond 7 à 8 juli de pluim er in te krijgen en heeft daar nog globaal 16 dagen voor. Met de hoge bodemtemperaturen en voldoende vocht die de plant ter beschikking heeft, kan de maïs 10 tot 15 centimeter per dag groeien. ''Wanneer de aar zichtbaar is, kan je daar 8 weken bij optellen. Dan kan er vaak worden geoogst'', vertelt Verhoeven.
Geen keuzestress bij deelnemers
Hans Schoenmakers, melkveehouder en deelnemer aan de Ruwvoertour, heeft de keuze al gemaakt om geen onderzaai toe te passen. ''Ik heb voor de LG31.219 gekozen en deze staat er goed bij. Het veld staat dicht en het moet wel heel raar lopen als ik niet voor 1 oktober oogst'', aldus Schoenmakers.
Ook de Brabantse melkveehouder Joost van Nostrum ziet weinig obstakels. ''Ik zie geen lastig keuzemoment, als er op tijd is gezaaid en er voor een vroeg ras gekozen is. Dan moet het gek gaan lopen, wil het niet voor 1 oktober rijp zijn'', vertelt Van Nostrum.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.