We kennen in Nederland een sterk georganiseerde zuivelkolom, met een goed logistiek apparaat. Ook zijn we in Nederland in staat om iedere markt in de wereld te bedienen en dat doen we ook nog eens 'just in time'.
Dat laatste is vooral voor de handel erg belangrijk. Daarnaast staan de Nederlandse zuivelproducten bekend om hun zeer hoge kwaliteit, wat weer van belang is in het kader van de voedselveiligheid. Het zijn belangrijke zaken en die vormen gezamenlijk het onderscheidend vermogen van de Nederlandse zuivelkolom.
Op dit moment is er een duidelijke opkomst zichtbaar van verschillende zuivelstromen. De biologische melkstroom is de bekendste vorm. Deze melkstroom bestaat inmiddels het langst, heeft een specifieke doelgroep in de markt en is nog steeds groeiende. Daarnaast zien we dat er de afgelopen tijd ook een toename is geweest in de opkomst van andere zuivelstromen, zoals VLOG-melk, PlanetProof, het AH-concept en Beter Leven.
Bulkstromen niet afschrijven
Dit is in mijn ogen een positieve ontwikkeling, omdat de extra inspanningen van de melkveehouders dan ook daadwerkelijk worden beloond in de opbrengstprijs. Het is echter wel van de individuele situatie afhankelijk of je er ook daadwerkelijk in inkomen op vooruitgaat. Er is naar mijn mening nu een begin gemaakt, maar deze ontwikkeling zal zich nog verder moeten uitbouwen voordat de meeropbrengst van de zuivelstroom voldoende recht doet aan de extra inspanningen en de extra kosten van de melkveehouders.
We moeten daarbij overigens wel waakzaam zijn dat het niet alleen over de specifieke zuivelstromen gaat en moeten ook niet denken dat (alleen) daar de toekomst ligt. We vergeten namelijk vaak te kijken naar de 'mainstream' van de bulkverwerking, terwijl Nederland op dat gebied een belangrijke speler in de wereldwijde exportmarkt is. Ik vind dan ook dat we de doorontwikkeling en optimale vermarkting van deze bulkstroom zeker goed in het vizier moeten houden. Dit omdat we in Nederland op het kostprijsniveau van de bulkproducten zeker nog iets te winnen hebben ten opzichte van de rest van de wereld.
Ontvang het magazine in uw brievenbus
Deze blog is een onderdeel van de zuivelanalyse van 2019. De abonnees van Melk en Voer Pro hebben deze recent ontvangen. Wil jij dit magazine eveneens ontvangen? Klik dan hier om abonnee te worden en krijg het magazine toegestuurd.
Met een abonnement krijg je toegang tot alle besloten artikelen, data en marktinformatie op Boerenbusiness. Als abonnee krijg je ook gratis toegang tot het Nationaal Economisch Landbouwcongres en andere interessante seminars en workshops.Benieuwd naar alle voordelen? Bekijk ons aanbod in de webshop.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/column/10883328/slaan-we-door-in-het-aantal-melkstromen]Slaan we door in het aantal melkstromen?[/url]