McDonald's en FrieslandCampina slaan de handen ineen om de uitstoot van broeikasgassen in de zuivelketen terug te dringen. De bedrijven die al dertig jaar samenwerken, willen op die manier bijdragen aan een duurzamere toekomst.
De bedrijven werken samen om de uitstoot van broeikasgassen die vrijkomt bij de productie van zuivel die wordt geleverd aan McDonald's-restaurants in Nederland en België versneld terug te dringen. FrieslandCampina levert ingrediënten aan McDonalds-restaurants in Nederland en België voor producten als de McFlurry, Sundae, Milkshakes en vleesvervangers.
Het resultaat moet in 2025 een verlaging van de uitstoot van broeikasgassen van 14% ten opzichte van 2019. Daarom zijn de bedrijven een driejarige samenwerking aangegaan, waarbij de lat ieder jaar een beetje hoger wordt gelegd. Volgens FrieslandCampina woordvoerder Jan-Willem ter Avest wordt het met de samenwerking voor McDonald's mogelijk om de CO2-reductie in hun keten inzichtelijk te maken.
"Klimaatverandering is een milieuvraagstuk van onze tijd. McDonald's wil daarom met al haar partners en leveranciers in de gehele keten werken aan oplossingen die het negatieve effect op het klimaat beperken. Met deze extra dimensie binnen onze al mooie samenwerking met FrieslandCampina komen wij dichter bij onze doelstellingen voor uitstootvermindering in 2030 en onze algemene ambitie om tegen 2050 netto nul emissies te bereiken. Op deze manier investeren in onze keten past binnen de duurzaamheidsweg die wij als McDonald's zijn ingeslagen'', zo laat Joost Elshof directeur Supply Chain bij McDonald's Nederland en België weten.
Samenwerking cruciaal
Roger Loo, President Professional and Trading bij FrieslandCampina zegt: "FrieslandCampina zet zich in om op een duurzame manier zuivel te produceren. We meten en monitoren onze voortgang en stimuleren verbeteringen. Door de jaren heen hebben onze inspanningen geresulteerd in een verkleining van de CO2-voetafdruk van onze zuivelproducten. Onze melkveehouders spelen hierin een cruciale rol door hun melkveebedrijf steeds duurzamer te maken. Samenwerken met waardevolle partners zoals McDonald's is cruciaal in onze missie voor een positieve impact. Zo kunnen wij onze leden-melkveehouders blijven ondersteunen en belonen."
Dat ondersteunen en belonen gebeurt aan de hand van de monitoringtool KringloopWijzer. Melkveehouders worden beloond voor hun resultaat op weidegang, diergezondheid en -welzijn, klimaat en biodiversiteit. Dat gebeurt via het programma Foqus planet. Hoewel er volgens Ter Avest geen aparte melkstroom is voor McDonald's, kan FrieslandCampina via Foqus Planet wel inzichtelijk maken wat de effecten zijn van de milieumaatregelen voor de leden en wat hen dat oplevert.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10906399/mcdonald-s-sluit-bondje-met-frieslandcampina]McDonald's sluit bondje met FrieslandCampina[/url]