Kaas van het merk Beemster is voor het derde jaar op rij door consumenten uitgeroepen tot meest duurzame kaas van Nederland. Dat blijkt uit de Sustainable Brand Index. Milner volgt op een tweede plaats en Maaslander sluit de top 3 af. De overall-ranking wordt wederom (voor het vierde jaar op rij) geleid door Tony's Chocolonely, op de tweede plek staat De Vegetarische Slager.
Beemster kaas, een merk van Cono Kaasmakers, is opnieuw uitgeroepen tot het meest duurzame kaasmerk van Nederland. Dat blijkt uit de Sustainable Brand Index, een onderzoek onder 9.000 Nederlandse consumenten. Het is het derde jaar op rij dat het merk bovenaan staat. Op een tweede plaats staat Milner en de top 3 wordt afgesloten door Maaslander. Ook Old Amsterdam komt in de lijst voor.
"Als kleine boerencoöperatie willen we op een zo duurzaam mogelijke manier kaas maken. Zo wordt de kaas volledig klimaatneutraal gemaakt, leveren de boeren ook groene stroom, lopen de koeien zo vaak als de natuur het toelaat in de wei. Ook als de koeien in de stal staan, krijgen ze grasrijk voer dat volledig GMO-vrij is. Daarnaast hebben we het vegetarische stremsel geïntroduceerd waardoor alle kaas nu vegetarisch is", aldus de kaasmaker.
Overall ranking
Kijken we naar de overall-ranking van duurzame bedrijven in Nederland, dan staat Tony's Chocolonely voor de vierde keer bovenaan de lijst. Het bedrijf wordt op de voet gevolgd door nieuwkomer De Vegetarische Slager. Op de derde plaats staat energieleverancier Greenchoice. Beemster staat in de overall-ranking op plaats 36.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.