Cono Kaasmakers verhoogt vanaf 2025 de duurzaamheidspremie tot maximaal €6 per 100 kilo. Dat is een verhoging van €1,50 ten opzichte van de bestaande premie die kan behaald worden binnen het Caring Dairy-programma dat volgend jaar wordt herzien. Hierbij is opvallend dat de duurzaamheidsdrempels worden verlaagd. Een ruime meerderheid van de leden heeft ingestemd met de wijzigingen.
Binnen het Caring Dairy-programma kunnen melkveehouders op individueel niveau een toeslag boven op de basis-uitbetalingsprijs. Vanaf volgend jaar richt Cono zich op vier thema's: klimaat, dierwelzijn, biodiversiteit en boer & maatschappij. Binnen deze thema's kunnen veehouders zich verbeteren op achttien verschillende indicatoren. Een belangrijke toevoeging volgens Cono is dat het beloningssysteem is opgezet in verschillende staffels, elk met eigen drempelwaardes en beloningsniveaus.
Gerben van Diepen, voorzitter van de raad van bestuur bij Cono, zegt dat de verschillende indicatoren melkveehouders in staat stelt om flexibel te focussen die het best passen bij de bedrijfssituatie. Door de lagere drempelwaardes vanaf volgend jaar kunnen melkveehouders gemakkelijk instappen in bepaalde indicatoren en daarmee een toeslag op het melkgeld verdienen, zo geeft hij aan. Inclusief de bestaande premies voor weidegang en VLOG kan in 2025 oplopen tot maximaal €6 per 100 kilo.
Tijdens uitleg op ledenbijeenkomsten werd duidelijk gemaakt dat het instapniveau weliswaar niet heel hoog is, maar dat om de hoogste premies te behalen, wel stevige inspanningen moeten worden gedaan. Daarbij gelden staffels met oplopende beloningen voor weidegang, levensduur en meer andere indicatoren. Hoe meer uren weidegang, hoe meer premie en hoe ouder de koeien, hoe hoger de toeslag.
De verwachting werd uitgesproken dat ongeveer de helft van de boeren de maximale toeslag kan halen. Bij Cono zelf is hiervan nog geen bevestiging verkregen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.