Consumenten in het Verenigd Koninkrijk hebben afgelopen jaar een stuk vaker rood vlees, zoals rundvlees, paardenvlees en varkensvlees, geconsumeerd dan in andere jaren. Dit heeft volgens marktbureau Kantar te maken met de coronacrisis.
De maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus in het Verenigd Koninkrijk hebben ervoor gezorgd dat Britten meer rood vlees gekocht hebben. Volgens een studie van marktbureau Kantar hebben Britse consumenten 14% meer rood vlees gekocht ten opzichte van 2019. Ook spendeerden zij 17% meer aan rood vlees. Opvallend is dat veel aankopen afgelopen jaar lokaal werden gedaan, bijvoorbeeld bij slagers en boerderijwinkels in plaats van in de supermarkt. Vooral de Schotten hebben meer lokaal gekocht.
Het feit dat er meer rood vlees werd geconsumeerd, is overigens wel verrassend. Dit omdat ook steeds meer Britten zich zorgen maken over het klimaat. Die consumenten geven aan, omwille van het milieu, juist minder vlees te willen eten. Het goede nieuws voor deze Britten is dat rund- en lamsvlees in het Verenigd Koninkrijk 35% minder koolstofdioxide uitstoten dan het wereldwijde gemiddelde. Daarmee is de melkveehouderij een van de duurzaamste ter wereld.
Productie op hoog niveau
Daarnaast heeft overheidsinstantie AHDB bekendgemaakt dat de rundvleesproductie vorig jaar op een hoog niveau lag. De verwachting is dat de productie dit jaar 5% lager ligt, aldus AHDB. De instantie verwacht een productie van iets minder dan 500.000 dieren per kwartaal. Na het huidige jaar is volgens AHDB elk jaar herstel te zien in de rundvleesproductie. De verwachting is dat er na de lockdowns weer meer vlees naar de horeca zal gaan, wat de productie stimuleert.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.