Fonterra heeft aangekondigd haar Chinese melkveebedrijven van de hand te doen. De verkoop levert de Nieuw-Zeelandse zuivelcoöperatie $550 miljoen (NZ dollar) op. De opbrengst wil de zuivelverwerker gebruiken om schulden af te lossen, als onderdeel van het aangekondigde schuldverminderingsprogramma.
Met de verkoop is een totale som van $550 miljoen gemoeid. Dit komt enerzijds van de verkoop van de landbouwhubs in Ying en Yutian aan Inner Mongolia Natural Dairy ter waarde van $513 miljoen. Aan de andere kant verkoopt Fonterra haar belang van 85% in de Hangu-boerderij aan Beijing Sanyuan Venture Capital (Sanyuan) voor een bedrag van $42 miljoen. Sanyuan had de overige 15% al in handen en heeft aangegeven ook interesse te hebben in het resterende deel.
Strategie
CEO Miles Hurrell laat weten dat deze ontwikkeling past bij de strategie die Fonterra heeft opgesteld. "We hebben nauw samengewerkt met lokale spelers, onze expertise op het gebied van landbouwtechnieken en veeteelt gedeeld en bijgedragen aan de groei van de industrie. Na de bedrijven zorgvuldig gemonitord te hebben en klaar te zetten voor overname, is het nu tijd om het stokje over te dragen aan Youran en Sunyuan zodat zij de ontwikkelingen van deze bedrijven voort kunnen zetten," aldus Hurrell. Met de beslissing weerlegt Fonterra de focus weer op de melk van de eigen Nieuw-Zeelandse melkveehouders.
China als afzetmarkt
De verkoopt wil overigens niet zeggen dat Fonterra zich volledig terugtrekt uit Azië. China is nog altijd een belangrijke afzetmarkt voor de Nieuw-Zeelandse verwerker, aangezien het land ongeveer een kwart van de totale productie afneemt. Door de boerderijen te verkopen kan Fonterra zich volgens Hurrell richten op het versterken van de foodservice, consumer brands en ingrediënt-activiteiten in China.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.