Een groep van 8 melkveehouders van Cono Kaasmakers stapt naar de rechter. Die boeren vinden dat veel arbeidsintensieve en kostprijsverhogende maatregelen, zonder inspraak van hogerhand worden, opgelegd. Daar staat volgens deze boeren ook geen reële melkprijs tegenover. Wim Betten, de directeur van Cono, betreurt de stap.
De groep van 8, die zichzelf de kritische Cono-boeren noemt, stapt naar rechter om te toetsen of de maatregelen, zoals de VLOG-verplichting, wel rechtvaardig zijn opgelegd. Hoewel Cono Kaasmakers in eigendom van de leden is, zeggen de melkveehouders geen inspraak te hebben. "We zijn nu geen baas meer in eigen stal", zo is het bezwaar. In het proces worden ze bijgestaan door advocaat Dinant te Biesebeek van het gelijknamige advocatenkantoor uit Zwolle.
Doorgeslagen duurzaamheidsdrang
Een melkveehouder die tot de groep behoort, laat weten dat voor hem de maat vol is. Telkens worden er volgens hem nieuwe duurzaamheidsregels bedacht onder het mom van marktvraag (zoals de VLOG-voerverplichting die in 2020 ingaat). "Wel of geen VLOG-voer is in de melk niet te traceren, waarom zouden we ons dan aan deze verplichting moeten houden?"
De vrees is dat de eisen (die nu nog worden beloond met toeslagen) op termijn als basis gaan fungeren in de melkprijs. "Ik acht het reëel dat de bonussen in te toekomst boetes worden, terwijl de melkprijs nu al niet kostendekkend is. Dit terwijl veel van deze maatregelen, die voortvloeien uit het programma Caring Dairy ++, voor een individuele melkveehouder niet op te volgen zijn."
- Wim Betten
Vertrekken bij Cono is voor de melkveehouder niet aan de orde, mede omdat bij andere zuivelfabrieken nauwelijks leveringsruimte is. De melkveehouders signaleren bovendien de doorgeslagen duurzaamheidsdrang niet alleen bij Cono, maar ook bij andere verwerkers. "Vroeger was de Nederlandse landbouw kampioen in kostprijsbeheersing, maar we moeten oppassen dat we onszelf niet de markt uitprijzen."
'We stimuleren, we verplichten niet'
Betten zegt de rechtsgang te betreuren. "Het conflict speelt al een tijdje, maar we zijn er helaas niet samen uitgekomen. We hebben 'mediation' aangeboden, maar dat is afgewezen." Volgens de directeur zet Cono in op duurzaamheid, dierwelzijn en non-GMO, omdat de markt daarom vraagt. "Uiteraard stimuleren wij onze leden tot deelname, maar verplicht is het niet", verzekert Betten. "Het merendeel van de 450 Cono-boeren begrijpt dit en doet mee."
De angst dat bonussen in de toekomst kortingen worden, is volgens hem niet terecht. "Op dit moment is dat niet aan de orde." Wel kan het zijn dat melkveehouders die niet meedoen aan de vlogvoer-verplichting mogelijk een eigen bijdrage moeten leveren, omdat melk separaat moet worden opgehaald. De kritiek dat de melkprijs van Cono te laag zou zijn, vindt Betten niet terecht. "Relatief gezien doen wij het goed en dat is dankzij onze onderscheidende kazen."
Kans van slagen?
De dagvaarding doet Te Biesebeek eind oktober de deur uit. De advocaat schat in het dat de procedure zomaar 1 tot 2 jaar kan duren. Hij denkt dat de melkveehouders een goede kans hebben om het gelijk van de rechter te krijgen. Betten denk op zijn beurt dat Cono op basis van de statuten, leveringsvoorwaarden en het huishoudelijk regelement niets te verwijten valt.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10884141/voor-8-boze-cono-boeren-is-de-maat-vol]Voor 8 boze Cono-boeren is de maat vol[/url]