De kaasprijzen zakten de afgelopen week wat weg, maar een voorzichtig herstel kondigt zich aan. De vraag die verwerkers momenteel bezighoudt is wat de beste valorisatie van rauwe melk geeft: kaas of boter/magere melkpoeder?
Na de rustige zomerperiode neemt de activiteit op de kaasmarkt wat toe. De betere stemming is gecreëerd door de tweewekelijkse tender van Arla die begin deze week hoger sloot. Dat was een signaal dat de prijzen voor Gouda en Edam een bodem hebben gevonden, waarna de vraag naar kaas weer toenam. Daarbij trekken de prijzen van melkvet (vooral room) aan, terwijl melkeiwit ook met een schuin oog naar boven kijkt.
Ondanks deze verbeterde signalen, lijkt een opleving van de kaasprijzen uitgesloten. De melkaanvoer binnen Europa beweegt immers overwegend stabiel. Daarbij hangt een harde brexit boven de markt, wat onzekerheid brengt. Dit bedreigt de Europese afzet van kaas en mozzarella naar het Verenigd Koninkrijk.
Valorisatie rauwe melk
Tot voor kort gaf kaas de beste en meest stabiele valorisatie van rauwe melk. Dit verandert nu de verwaarding van melkvet beter rendeert en de prijs van magere melkpoeder iets aantrekt. Daarom heroverwegen diverse zuivelfabrikanten om de focus in het verwerkingsproces te verleggen van kaas naar boter/magere melkpoeder. Ook dit brengt onzekerheid met zich mee.
Kortom: de activiteit op de kaasmarkt is terug, al zijn grote koersuitslagen niet te verwachten. De DCA-notering Gouda stijgt deze week met €0,03 tot €2,80 per kilo. De notering voor Edam stijgt met €0,04 tot €2,74 per kilo. Edam profiteert van een verbeterde vraag uit de smeltindustrie (pizza's en dergelijke)
Dit artikel hoort bij het abonnement Boerenbusiness Melk & Voer Pro. De komende periode kunt u de wekelijkse kaasanalyse van Boerenbusiness tijdelijk gratis ter kennismaking lezen.
Bekijk hier de laatste noteringen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.