De gemiddelde melkprijs van Arla komt in de eerste helft van het jaar uit op het hoogste niveau in 3 jaar tijd: €36,10 per 100 kilo. Volgens de zuivelverwerker komt dit vooral doordat het programma 'Calcium', dat tot kostenbesparingen moet leiden, succesvol is gebleken. Ook de omzet en verkoopvolumes zijn in de eerste 6 maanden fors gestegen.
Arla zet in het eerste halfjaar van 2019 een melkprijs neer van €36,10 per 100 kilo, de hoogste prijs in 3 jaar tijd en eveneens de hoogste prijs in de melkprijsvergelijking. In dezelfde periode vorig jaar kwam de prijs uit op €34,70 per 100 kilo. Peder Tuborgh, de CEO van Arla Foods, meldt in een persbericht dat de groei komt door de goede prestaties van 'Calcium'. Dit transformatie- en kostenbesparingsprogramma van Arla loopt ruim voor op de doelstelling: een besparing tussen de €75 miljoen tot €100 miljoen in 2019. In de eerste helft van het jaar is namelijk al €97 miljoen bespaard.
Het uiteindelijke doel van dit project is om de kosten met minstens €400 miljoen te verlagen, waarvan €300 miljoen weer gebruikt zal worden voor een verbetering van de melkprijs. De overige €100 miljoen wordt gebruikt als herinvestering in de groei van het bedrijf. "We hebben de afgelopen 2 jaar veranderingen ingevoerd in de manier waarop we werken, uitgeven en investeren. Dit betaalt zich nu uit", meldt Tuborgh.
Goed eerste halfjaar
Arla kende over het algemeen een positief eerste halfjaar. De omzet steeg in deze periode met 2% naar €5,2 miljard, tegen €5,1 miljard vorig jaar. De stijging komt voornamelijk doordat de verkoopvolumes in de afgelopen 6 maanden met 4,6% gestegen zijn en door het feit dat de verkoopprijzen toegenomen zijn. Vooral de afdeling 'Internationaal' liet een fikse groei in merkvolume zien: +10,2%. De omzet van deze afdeling van Arla steeg met 11,9% naar €839 miljoen, waar dat vorig jaar €750 miljoen was.
De afdeling 'Europa' liet wel een omzetdaling zien: -1,5% naar €3,1 miljard. De afname is vooral een gevolg van de keuze om diverse verliesgevende merken af te stoten en de negatieve valutaontwikkeling van de Zweedse kroon. Er werd in Europa wel een volumegroei gerealiseerd van circa 2,3%.
Over de eerste 6 maanden van het jaar toont Arla Foods Ingredients, een dochteronderneming van Arla Foods, een omzetgroei van 13,1%, waarmee de totale omzet uitkomt op €352 miljoen. Daarmee is het nog altijd een van de meest winstgevende onderdelen van het bedrijf. De volumegroei van het merk 'Arla' kwam in de eerste helft van het jaar uit op 5,3%, waarbij de grootste toename was te zien in het merk 'Lactofree': +13,5%.
'Toekomstverwachtingen zijn goed'
Tuborgh meldt verder dat het bedrijf zich in het tweede halfjaar vooral wil focussen op het behalen van de doelstellingen voor heel 2019. "Ook willen we het graag beter blijven doen dan onze conculega’s." Met dit in gedachten is de verwachting dat de omzet van Arla Foods aan het eind van het jaar uitkomt tussen de €10,2 miljard en €10,6 miljard. "Een mogelijke no-deal-brexit kan echter roet in het eten gooien", zo besluit Tuborgh.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10883812/arla-behaalt-hoogste-melkprijs-in-3-jaar]Arla behaalt hoogste melkprijs in 3 jaar [/url]