De Nederlandse tak van Arla heeft het keurmerk Beter voor Natuur & Boer omarmd. Daarmee introduceert ze een nieuwe topmelkstroom die recht geeft op een duurzaamheidstoeslag van €5 per 100 kilo melk. Om aan de groeiende vraag te voldoen, hoopt de Scandinavische zuivelzuivelcoöperatie nieuwe Nederlandse melkveehouders te kunnen begroeten.
De nieuwe melkstroom is gekoppeld aan het merk Melkunie dat sinds 2009 eigendom is van Arla. De overstap op het Beter Voor-keurmerk gaat gefaseerd. Vanaf 2025 krijgen de eerste producten al het keurmerk; dit betreft dan voornamelijk witte zuivel. Een jaar later volgen andere producten, waaronder Breaker.
Nieuwe leden
Melkveehouders die overstappen, krijgen een afnamegarantie van drie jaar. Daarmee probeert Arla naar eigen zeggen melkveehouders tegemoet te komen in de investeringen die zij moeten doen om te voldoen aan de leveringseisen van het keurmerk. De eisen van het keurmerk zijn tamelijk breed en richten zich naast dierwelzijn ook op natuurbeheer en het beschermen van weidevogels.
Met de eigen melkveehouders is Arla al langer in gesprek om de overstap naar het keurmerk soepel te laten verlopen, hoewel niet alle leden de overstap kunnen maken. Daarnaast hoopt ze dat de topmelkstroom, die op dit moment een premie van €5 per 100 kilo geeft op de basis-melkprijs, een aantrekkende werking heeft op nieuwe Nederlandse leden. Op dit moment is Arla in Nederland nog een relatief kleine verwerker. Naast eigen aanvoer wordt er melk bij derden aangekocht.
Beter Voor-keurmerk
In Nederland werkt ook zuivelproducent A-ware ook met het Beter Voor-keurmerk. A-ware maakte recent bekend de premie vanaf volgend jaar met €1 te verhogen naar €6 per 100 kilo. Als die verhoging door het keurmerk wordt goegekeurd, gaat deze verhogiging ook gelden voor Arla. Aanvankelijk was het keurmerk een privaat initiatief van Albert Heijn, maar inmiddels is het open voor andere partijen.
Vergelijk hier de melkprijs van Arla met die van andere Nederlandse zuivelproducenten in de Boerenbusiness Melkprijsvergelijker.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.