Arla boekt succes in Nederland, want de omzet van de Scandinavische zuivelcoöperatie steeg het afgelopen jaar met bijna 8%. Dat is een stuk hoger dan de omzetgroei van de hele groep. Deze groei is naar eigen zeggen te danken aan de afzet van merkenzuivel.
Arla is in 7 landen actief en het resultaat van de totale groep komt over 2018 uit op €10,4 miljard, een stijging van €100 miljoen (+3,6%) vergeleken het met jaar daarvoor. De exacte retailomzet in Nederland bedroeg €272 miljoen. De resultaten binnen Nederland hebben dus beperkt invloed op het algehele resultaat.
Arla zet sterk in op zuivelmerken. Met producten als 'Arla skyr' probeert het concern marktaandeel te winnen. In Nederland claimt het over een marktaandeel van meer dan 10% te beschikken. Inmiddels is meer dan 45% van de totale afzet van de groep onder een merk te scharen en daarmee is de doelstelling voor 2020 al gehaald.
Nettowinst naar melkveehouders
Door de droge zomer zijn de ruim 11.000 melkveehouders van Arla met stijgende voerkosten en een teruglopende melkaanvoer geconfronteerd. Daarom heeft de directie van Arla besloten om over 2018 eenmalig de volledige nettowinst aan de leden van de coöperatie uit te keren. Dit is een bedrag van €290 miljoen, wat betekent dat de melkveehouders voor elke kilo geleverde melk een nabetaling van €0,023 ontvangen.
Het Scandinavische Arla zegt dat de gemiddelde melkprijs van de groep over 2018 uitkomt op €36,40 per 100 kilo melk. In vergelijking tot andere Nederlandse zuivelaars behoort de melkprijs van Arla tot de middenmoot.
Torenhoge groeiambities
Arla heeft voor 2019 flinke groeiplannen. Zo wil de zuivelcoöperatie €485 miljoen investeren; onder meer in een nieuwe poedertoren in het Duitse Pronsfeld. Ook worden verschillende fabrieken in Noordwest-Europa gemoderniseerd.
Daarnaast komt de zuivelaar ook met een omzetraming voor dit jaar; die ligt waarschijnlijk tussen de €10,2 en €10,6 miljard. De schuldenlast van het zuivelconcern komt in 2019 waarschijnlijk uit tussen de 2,8% en 3,4%. Dat ligt binnen de doelstelling.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.