De waarde van de Nederlandse zuivelexport kwam in 2018 uit op ongeveer €7,7 miljard. Dat laat de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) woensdag 16 januari weten.
Uit gegevens van NZO blijkt dat bijna 66% van de melk die in Nederland wordt verwerkt, bestemd is voor de export. Daarbij vormen de landen om ons heen de belangrijkste afzetmarkten, waarbij de meeste verdiensten uit België, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk komen. In totaal blijft circa 80% van de Nederlandse melk in Europa.
Duitsland is belangrijkste afzetmarkt
Duitsland is verreweg de belangrijkste afzetmarkt. De zuivelsector heeft in dat land een marktaandeel van 24,3%. In concrete cijfers blijkt dat in 2018 ruim 650 miljoen kilo aan zuivelproducten is verkocht aan Duitse afnemers. Het gaat daarbij om een waarde van ruim €1,8 miljoen.
Een andere grote afnemer van Nederlandse melk is Frankrijk. In dat land heeft Nederland een marktaandeel van 10,6%. Vorig jaar werd er bijna 240 miljoen kilo naar het land geëxporteerd, met een waarde van €827 miljoen.
Daarnaast meldt de NZO dat de afzet naar China groeiende is. Bedrijven uit Nederland exporteerden in 2018 voor bijna 80 miljoen kilo aan zuivel naar China. Dit had een totale waarde van ongeveer €220 miljoen, waarmee het marktaandeel uitkomt op 2,8%.
Aandeel van bijna 5%
Wanneer we kijken naar de wereldwijde zuivelmarkt, dan had Nederland in 2018 een marktaandeel van bijna 5%. Daarmee is Nederland binnen de Europese Unie het meest actieve lidstaat op de wereldwijde zuivelmarkt. Aangezien er in Nederland meer wordt uitgevoerd dan ingevoerd, levert de sector een grote bijdrage aan het positieve saldo van de nationale handelsbalans.
Uit de cijfers blijkt dat ongeveer €0,08 van elke euro die ons land netto verdient door handel te drijven met het buitenland, toe te rekenen is aan de Nederlandse zuivelsector. De NZO laat tevens weten dat de sector voor ruim 45.000 banen zorgt.
Gunstige toekomst?
Tot slot beweert de organisatie dat Nederlandse zuivelbedrijven ook in de toekomst een sterke sector kunnen blijven vormen. Dit heeft vooral te maken met het gunstige klimaat, de strategische ligging in Europa en de stijgende internationale vraag naar zuivel.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.