Zuivel- en eiwithandelaar Hoogwegt heeft de omzet over het jaar 2023-2024 met ruim 8% zijn dalen, maar het zag tegelijkertijd de winst sterk toenemen. Het geld wordt nog altijd verdiend met de klassieke zuivelfabricaten als boter en room.
Dit melden CEO Sander Hulsebos en CFO Herco Boer in het gedeponeerde jaarverslag over het gebroken boekjaar (dat eindigde vorig jaar september) van Hoogwegt Group.
De onderneming doet geen uitspraken over verhandelde tonnages productie, maar de bijna €285 miljoen lagere omzet (-8,2%) lijkt mede te maken te hebben met de gemiddeld iets zuivelprijzen gedurende het voorbije boekjaar.
Ruim derde meer winst
In totaal kwam de omzet uit op bijna €3,2 miljard, tegenover bijna €3,5 miljard in het voorgaande boekjaar. Dit had echter geen negatief effect op het resultaat. De winst voor belasting steeg van €23,4 miljoen naar €36,6 miljoen, de winst na belasting steeg van ruim €15 miljoen naar €20,5 miljoen, wat neerkomt op een toename van 36%. De solvabiliteit steeg van 29,2% naar 31%, maar dit was vooral een gevolg van de kleinere balans. De netto-winst marge komt uit op 1,62%, een stuk beter dan de 0,43% van een boekjaar eerder.
De omzetdaling bij de Hoogwegt Group deed zich voor in twee van de drie operationele regio's; het sterkst in de regio Asia Pacific (-10,11%, ofwel -€54,4 miljoen), maar ook duidelijk voelbaar in Europa en Midden-Oosten/Africa (EMEA), het grootste werkgebied. Daar daalde de omzet met 9%, ofwel met €190 miljoen. In de America's steeg de omzet fractioneel.
Favafabriek
De groep heeft naast de hoofdactiviteiten nog twee participaties/joint-ventures; zuivelbedrijf Lone Star in Texas en Meelunie GPI in Hedensted, Denemarken. Over de afzonderlijke resultaten rapporteert Hoogwegt niet, maar tesamen kostten ze in het voorbije boekjaar nog geld. Heel vreemd is dat niet, want MeelunieGPI verkeert nog in de opstartfase. De fabriek moet hoogwaardig eiwit uit Favabonen (tuinbonen) winnen en daarmee inspelen op de groeiende vraag naar plantaardige eiwitten.
Eiwithuis
Mede vanwege dit laatste wil Hoogwegt Group zich ook meer en meer profileren als een 'eiwithuis' en minder als een zuivel-handelshuis, ook al doet het ook veel zaken in plantaardig zetmeel en lijken boter en room het in de zuivelmarkt qua marge beter te doen dan veel zuiveleiwitten.