Zuivelcoöperatie Arla verplicht haar leden-melkveehouders in Midden-Europa dat zij voor het einde van 2019 overstappen op VLOG-voer. Voor de melkveehouders die deze stap niet zetten, is waarschijnlijk geen plaats meer.
VLOG-voer (geproduceerd van GMO-vrije grondstoffen) wint snel terrein in Europa. De melk van de koeien die dit voer krijgen, gaat door het leven als VLOG-melk. Deze melkstroom is voornamelijk in Duitsland razend populair.
Arla wil op de trend inspringen en daarom wordt van melkveehouders in de Benelux en Duitsland verwacht dat zij binnen 14 maanden omschakelen op VLOG-voer. De melkveehouders krijgen een premie van €1 per 100 kilo melk, boven op de reguliere uitbetalingsprijs. Deze premie moet de meerkosten dekken die het GMO-vrije voer met zich meebrengt.
6 miljard kilo VLOG-melk
Een groot deel van de melkplas van Arla voldoet al aan de eisen voor het VLOG-certificaat; naar eigen zeggen is bijna 65% van de melkproductie in Duitsland VLOG. De doelstelling is dat melkplas in Midden-Europa (circa 6 miljard kilo) voor eind 2019 volledig VLOG-gecertificeerd is. De leden-melkveehouders die niet overstappen op VLOG-voer, kunnen waarschijnlijk niet aanblijven.
Naast Arla schakelen ook andere zuivelaars (volledig) over op VLOG-melk. Zo gaf Kaasmaker Cono recentelijk al aan zij vanaf 2020 overgaan op de productie van 100% GMO-vrije kaas.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10880339/melkplas-arla-wordt-volledig-vlog]Melkplas Arla wordt volledig VLOG[/url]