De omzet van de Deense zuivelaar Arla is in de eerste helft van 2017 met 3% gestegen. Daarmee koerst het bedrijf af op een jaaromzetgroei van bijna €1 miljard. De uitbetaalprijs nam met 19% toe, ten opzichte van 2016. Het merk groeit voornamelijk in afzet in Nederland en regio's in Afrika en Azië.
De omzetgroei komt met name door het herstel van de melkprijzen. Hiervoor waren er bijna 3 jaar lang lage prijzen. Dat herstel is, volgens Arla, ingezet doordat de melkproductie is gestabiliseerd of zelfs verminderd op de meeste zuivelproducerende markten. Daartegenover staat meer vraag naar melk- en zuivelprodcuten in Europa, de VS en andere opkomende markten.
Ondanks de vermindering van de totale melkvolumes en de negatieve ontwikkelingen op de valutamarkt groeide de omzet van de Arla-groep met 3,4% naar €5 miljard. De onderliggende omzetgroei, exclusief valuta-effecten en desinvesteringen, was 6,6%. De uitbetaalprijs van Arla steeg met 19% naar een bedrag van €35,80 per 100 kilo. Dat is €5,80 meer dan in de eerste helft van 2016.
Food ingredients plust meest
Arla Foods Ingredients, een dochteronderneming van Arla Foods, rapporteerde in de eerste helft van 2017 een omzetgroei van 24% naar €313 miljoen. Dit was in de eerste heflt van 2016 slechts €252 miljoen. CEO Peter Tuborgh noemt Arla Foods Ingredients het meest winstgevende deel van het gehele bedrijf.
Meer verkoop in Nederland
Het grootste gedeelte van de handel doet Arla in Europa. Dat continent is goed voor een omzet €3,2 miljard in de eerste helft van 2017, oftewel 63% van de totale omzet van de Arla-groep. Dat is exclusief de Europese omzet uit Arla Foods Ingredients en Trading.
De afzet is in omzet niet gegroeid, ten opzichte van dezelfde periode 1 jaar eerder. Dat de omzet niet groeide, heeft te maken met de lagere melkvolumes en de negatieve valutamarkt. De hogere verkoopprijzen en het verbeterde aandeel van de Arla-merken hield de omzet in Europa in balans, ten opzichte van vorig jaar.
Arla merkt dat de Europese consument trouw blijft aan kwaliteitsmerken, ondanks de hogere verkoopprijzen. Vooral in Nederland heeft Arla merkaandeel gewonnen.
Focus op Afrika en Azië
Arla wil ook buiten Europa de omzet uitbreiden. De focus ligt daarbij op het Midden-Oosten, Noord-Afrika, China, Zuidoost-Azië, Afrika Sub-Sahara, de VS en Rusland. Arla's internationale activiteiten groeiden met 10% naar €792 miljoen. Dit kwam door de sterke prestaties in de omgeving van de Sahara, namelijk 32%. Ook Zuidoost-Azië en China laten goede cijfers zien. De groei in deze regio's zal, vanwege de groeiende middenklasse, sterk blijven.
Verbetering
Arla verwacht voor de rest van 2017 een verbetering van de prestatieprijs, in vergelijking tot de halfjaarcijfers. De omzet zal naar verwachting hoger liggen dan €10 tot €10,5 miljard, een stijging van €9,6 miljard in 2016.
De verkoop van de sapdivisie Rynkeby in mei 2016 betekende ook een omzetverlaging van €23 miljoen, in vergelijking tot het eerste half jaar van 2016.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.