Het Chinese WH Group, dat ook eigenaar is van het Amerikaanse Smithfield Foods, heeft over de eerste negen maanden van het jaar een resultaat van $785 miljoen gerealiseerd. Dat is 11,8% minder dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzet steeg wel, met bijna 7%, tot iets meer dan $20 miljard.
Het verkochte volume van de WH Group steeg met 10,1%. In China bedroeg de groei 15,4% en in de Verenigde Staten met 5,2%. Het dalende resultaat is vooral ingegeven door de flink gedaalde prijzen voor varkensvlees in China. Volgens het bedrijf kwam de gemiddelde varkensprijs over de eerste negen maanden van het jaar uit op omgerekend $3,44. Een daling van 36% vergeleken met een jaar eerder.
Verenigde Staten positief
Dat het resultaat in verhouding minder hard daalde dan de varkensprijzen in China, komt door de gunstige marktomstandigheden van de Amerikaanse tak van het bedrijf. De sector in de Verenigde Staten profiteerde dit jaar tot nog toe van een relatief krap aanbod en een sterke vraag naar varkensvlees, zowel nationaal als internationaal.
De prijzen voor varkens in de Verenigde Staten lagen over de eerste negen maanden van het jaar gemiddeld op $1,63 per kilo geslacht gewicht. Dat was liefst 73,4% hoger dan in dezelfde periode in 2020. Het zorgde ervoor dat het resultaat van de Chinese varkensvleesverwerker ondanks de moeilijke omstandigheden op de thuismarkt behoorlijk op peil bleef.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.