In Duitsland zijn vorig jaar fors minder varkens geslacht. Het aantal geslachte varkens zat zelfs op het laagste niveau sinds 2007. De afname komt vooral door de coronacrisis.
Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Federale Bureau voor de Statistiek (Destatis) blijkt dat het aantal varkensslachtingen in het land fors is gedaald. In totaal hingen er vorig jaar 53,21 miljoen varkens aan de slachthaak, een daling van 3,5% in vergelijking met het voorgaande jaar. Hiermee bereiken de slachtcijfers het laagste niveau sinds 2007.
Van de 53,21 miljoen varkens waren er bijna 51 miljoen afkomstig uit het binnenland, 1,7% minder dan in 2019. De grootste afname zat hem in de varkens uit het buitenland die in Duitsland werden geslacht, dat aantal daalde met maar liefst 31,3% tot 2,28 miljoen stuks.
Meeste varkens aan de haak in Nedersaksen
De meeste varkens werden in Nedersaksen geslacht, in totaal circa 17,7 miljoen stuks. Het niveau ligt daar ook onder dat van 2019, maar de afname is met 1,1% kleiner dan in andere gebieden. Hiermee pakt Nedersaksen de koppositie in het land. Vorig jaar hingen de meeste varkens aan de slachthaak in Noordrijn-Westfalen, maar daar zakte het aantal slachtingen met 7,4% terug tot 16,98 miljoen.
Varkensvleesproductie
De afname in het aantal geslachte varkens is grotendeels toe te schrijven aan de coronacrisis. Doordat slachthuizen kampten met coronabesmettingen onder personeelsleden, stagneerde de slachtcapaciteit. Doordat de slachtcapaciteit terugzakte, werd ook de afzet van vleesvarkens vertraagd, wat resulteerde in hogere slachtgewichten. Het gemiddelde slachtgewicht steeg in 2020 met ruim 1 kilo tot 95,87 kilo.
De hogere slachtgewichten konden de afname in vleesproductie enigszins beperken. In totaal daalde de varkensvleesproductie met 2,4% naar 5,1 miljoen ton en bereikt hiermee het laagste niveau sinds 2008.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.