De Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO) verwacht dat de wereldbevolking tegen 2050 uitkomt op 9 miljard mensen. Om aan de voedselvraag van al die mensen te kunnen voldoen, moet de landbouwsector bijna 50% meer voedsel, voer en biobrandstoffen produceren dan in 2012. DLL, een dochteronderneming van de Rabobank, schetst 3 trends waar de industrie op moet inspelen om op een duurzame en inclusieve manier voedsel te kunnen blijven produceren.
Aangezien de productie fors opgeschroefd moet worden om tegen 2050 aan de voedselvraag van 9 miljard mensen te voldoen, is de FAO bang dat dit ten koste gaat van een duurzame en inclusieve productie. Daarom heeft de dochteronderneming DLL van Rabobank 3 trends opgesomd. Deze trends kunnen de voedingsmiddelenindustrie ondersteunen in het op een duurzame en inclusieve manier produceren van voedsel: het coronavirus verandert het consumentengedrag, het aantal technologische innovaties neemt toe en het opnieuw nadenken over voedselverpakkingen.
Coronavirus verandert consument
DLL stelt dat mensen meer en meer gefocust zijn op gezondheid, waarbij er vooral aandacht is voor gezonder en voedzamer voedsel. Het coronavirus heeft deze trend versneld. Daarom is de verwachting dat de wereldwijde vraag naar proteïne de komende jaren met 80% zal toenemen. Als we de stevige bevolkingsgroei in het achterhoofd houden, dan kan de huidige eiwitproductie niet voldoen aan de toekomstige vraag. Een van de trends die de voedselproductie stimuleert, is de groei in plantaardige vlees- en zuivelvervangers. Zo zijn de investeringen in dit soort technieken, volgens DLL, tussen 2018 en 2019 met ruim 85% gestegen. Daarnaast breiden grote voedselfabrikanten hun aanbod van eiwitproducten uit door kleinere bedrijven over te nemen.
Daarnaast heeft de coronacrisis volgens de dochteronderneming van Rabobank tevens de behoefte aan transparantie in het productieproces versneld. Daarom is de verwachting dat blockchain tegen 2022 standaard zal worden opgenomen in QR-codes op voedselverpakkingen. Een voorbeeld hiervan is 'TrackEasy' van zuivelcoöperatie FrieslandCampina, waarmee de consument in Hong Kong een kijkje krijgt in het productieproces.
Meer technologische innovaties
De tweede trend die geschetst wordt, sluit goed aan op bovenstaande. DLL verwacht namelijk dat de toekomst getekend wordt door meer en meer technologische innovaties. Ook Bayer schetste dit deze week in een online bijeenkomst. De manier waarop we voedsel produceren en vinden is hierdoor afgelopen jaren ook al fors veranderd. Denk daarbij aan apps, robotica, data en nieuwe verwerkingstechnieken. Robotica is een voorbeeld van iets wat in de toekomst een grote rol kan spelen. Momenteel wordt dit in de voedingsindustrie onder andere toegepast in het verpakken, produceren en plaatsen van het product in productiefaciliteiten. Verwacht wordt dat de kosten voor de aanschaf van robotica over de komende jaren met 65% dalen, waardoor het een meer betaalbare investering wordt voor fabrikanten.
Ook het zogenaamde '3D-voedselprinten' kan in de toekomst een duurzame en inclusieve manier zijn om te produceren. DLL schetst dat deze innovatie onder andere gebruikt kan worden om voedselverspilling tegen te gaan, iets wat wereldwijd een groot probleem is. Ten slotte heeft ook big data een groot potentieel in de toekomst. "Big data is de brandstof waarmee kwaliteitsinformatie wordt gedeeld en waardoor betere beslissingen worden genomen", zo schrijft DLL.
Nadenken over voedselverpakkingen
Een laatste trend om ook in de toekomst op een duurzame en inclusieve manier voedsel te blijven produceren, is volgens het bedrijf om opnieuw na te denken over onder meer voedselverpakkingen. Een onderzoek van National Geographic toont aan dat 66% van de grondstoffen eindigt als afval. Dit sluit niet aan op de veranderingen in het consumentengedrag. De consument wil namelijk steeds vaker 'goed doen'. Daar tegenover staat dat fabrikanten steeds doelgerichter op zoek gaan naar duurzaamheid om zodoende concurrentievoordeel te behalen.
Onderzoek van Accenture onder 6.000 mensen in 11 verschillende landen toont aan dat ruim 50% meer wil betalen voor een duurzame verpakking die is ontworpen om te worden hergebruikt of gerecycled. Daarnaast gaf 72% van de respondenten aan dat ze op dit moment milieuvriendelijkere producten kopen dan 5 jaar terug en 81% verwacht in de komende 5 jaar meer van deze producten te kopen. Kortom, als het voedsel zelf niet meer duurzamer kan worden geproduceerd, moet er opnieuw gekeken worden naar het 'jasje' waarin het voedsel verpakt zit.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.