Het Wit-Russische staatsbedrijf Belaruskali breidt de mijnbouwactiviteiten verder uit ondanks de westerse sancties. President Aleksandr Loekasjenko opende afgelopen vrijdag (27 augustus) een nieuwe kalimijn bij de stad Petrikov.
Belaruskali draait op volle toeren en heeft moeite om de gestegen vraag naar kali op de wereldmarkt bij te benen. In de eerste helft van 2021 is er 13,15 miljoen ton kali-erts gewonnen. Over dezelfde periode vorig jaar was dat 11,5 miljoen ton. Het bedrijf zit daarmee nu tegen de maximale productiecapaciteit aan maar wil verder uitbreiden en in 2025 de maximale capaciteit naar ruim 15 miljoen ton brengen.
Kunstmest blijft nodig
"We ontwikkelen deze kalimijn niet alleen voor ons zelf maar ook voor de wereld als geheel en ook voor onze buurlanden", vertelde Loekasjenko tijdens de opening volgens persbureau Belta. "Onze buur Oekraïne was de broodmand van de Sovjet Unie en zal dat blijven. Daar heeft het grote hoeveelheden kunstmest bij nodig." In totaal is de Wit-Russische export van kunstmest in het eerste halfjaar van 2021 met 21,7% toegenomen ten opzichte van een jaar eerder. De export van kali groeide met 21,8%, van NPK meststoffen met 12,1% en die van mengmest met 28,5%. Wit-Rusland heeft circa 20% van de wereldmarkt voor kali in handen en het is een van de belangrijkste exportproducten van het land.
Spanningen nemen toe
Veruit het grootste deel van de export loopt via de haven van Litouwen. De spanningen met het Westen lopen op door de sancties tegen het Loekasjenko-regime en de Wit-Russisch reactie daarop om vluchtelingen over de grens te zetten naar de EU te zetten. Vandaar dat de president een charmeoffensief is gestart naar de internationale relaties zoals India, China en Brazilië, om te tonen dat Wit-Rusland een betrouwbare partner is en blijft. Anderzijds is het een signaal naar de EU en de VS dat er meer markten voor kali zijn, bijvoorbeeld de GOS-landen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.