De Amerikaanse tak van gewasbeschermingsmiddelengigant Bayer Crop Science begint in de Verenigde Staten met een nieuwe manier van het verkopen van middelen. Daarbij ligt de data ten grondslag aan de prijs. Doet het middel niet wat het belooft, dan ontvangt je het geld terug.
Het systeem is voor Bayer niet nieuw. Sinds vorig jaar gebruikt het al data van boeren om te adviseren bij de aankoop van zaaizaad. Het programma verzamelt alle teeltgegevens van de klant en komt zo te weten wat de opbrengst van een maïs- of sojaras was. Dit gekoppeld aan de locatie, het weer en de inputs kan het voorspellen welk ras het beste op jouw bedrijf past. Dit kan ook een mix van verschillende hybrides zijn.
Niet goed, geld terug
De datatechnologie gaat Bayer nu ook voor gewasbeschermingsmiddelen gebruiken: op het gebied van de prijs. Doet het middel niet wat beloofd is door de fabrikant, dan krijg je jouw geld terug. Claimt Bayer bijvoorbeeld een opbrengstverhoging van 3 bushel, maar is dat in de praktijk 2 bushel, dan krijg je het prijsverschil van de gemiste bushel terug. Hierover schrijft de Amerikaanse nieuwssite Ag Web.
Het kwartje kan echter ook de andere kant op vallen. Krijgt de teler in dit voorbeeld geen 3, maar 6 bushel meeropbrengst, dan betaalt de teler de fabrikant meer voor het middel. Deze prijsstructuur werkt tot een meeropbrengst van 10 bushel bij sojabonen. Alles daarboven steek je in eigen zak. Volgens Bayer helpt dit de akkerbouwers om meer middelen te proberen.
Data de sleutel tot succes
Alles draait om data in dit systeem. Daar komt de troefkaart van Bayer op tafel. Met de inlijving van Monsanto kreeg het tevens dochterbedrijf 'The Climate Corporation' in handen. Hun FieldView-software is cruciaal. Dit managementprogramma verzamelt alle teeltgegevens en maakt dan een beslissing. Aangezien de opbrengsten in de Verenigde Staten zeer weinig fluctueren, kan met redelijke zekerheid worden voorspeld wat de opbrengstfluctuatie is.
Een exacte lanceringsdatum is er volgens Liam Condon, de directeur van deze sectie, nog niet. Er zijn nog een aantal complexe vraagstukken op te lossen. Of Bayer de techniek ook in Europa en Nederland gaat toepassen, is onbekend. Bayer Nederland was op het moment van schrijven niet bereikbaar voor een reactie. Het programma FieldView wordt al wel in Europa getest en is in 2017 gelanceerd. Onder meer in Duitsland, Frankrijk en Oekraïne maken akkerbouwers gebruik van de beta.
Ook in Nederland?
De methode hier uitvouwen is niet eenvoudig, omdat opbrengsten door weersinvloeden flink kunnen fluctueren. Bijvoorbeeld voor een gewas als aardappelen of uien. Het is dan enorm lastig om te voorspellen wat het effect van het middel was. Het verduidelijkt wel dat data verzamelen en gebruiken bedrijven kan helpen om hun producten beter te verkopen. Ook het 'weggeven' van data is een punt waar agrarisch ondernemers hier steeds kritischer over zijn.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/akkerbouw/artikel/10883613/data-bepaalt-prijs-middelen-van-bayer]Data bepaalt prijs middelen van Bayer[/url]