Veevoerconcern ForFarmers heeft in derde kwartaal minder voer verkocht ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Toch hanteert het bedrijft een tamelijk optimistische toon in het persbericht, gezien het financiële resultaat wel verbeteringen laat zien. Daarbij is de voerafzet niet verder gedaald vergeleken met een kwartaal eerder.
ForFarmers kende lastige jaren, maar lijkt langzaam weer op te krabbelen. De reorganisatie die eind vorig jaar werd aangekondigd, werpt nu al zijn vruchten af, zo wordt aangegeven. De onderliggende Ebitda (winst voor aftrek van rentekosten, belastingen, afschrijving en afboekingen) stijgt namelijk met 33,6%. De brutowinst noteert een plus van bijna 5%. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat het derde kwartaal van 2022 teleurstellend was. Toch toont het resultaat wel degelijk verbeteringen. Mede door incidentele lasten kwam ForFarmers in de eerste helft van dit jaar uit op een verlies van €12,8 miljoen.
De betere kwartaalcijfers doet beleggers ook goed. Kort na opening van de beurs vanochtend noteerde het aandeel weer boven €2,50. Dit is het hoogste niveau sinds de bekendmaking van de halfjaarcijfers in augustus.
Geeft vertrouwen
De voerafzet staat jaar-op-jaar bekeken nog wel onder druk. In het afgelopen kwartaal daalden de afzetvolumes inclusief bijproducten met 6,2%. Ook op dit punt lijkt de bodem voorlopig bereikt, want de voerafzet daalde in het derde kwartaal niet verder dan een kwartaal eerder. Naar eigen zeggen komt dit door het bieden van scherpe voerprijzen aan klanten. De kwartaalcijfers geven volgens CEO Pieter Wolleswinkel al met al vertrouwen voor de toekomst.
ForFarmers heeft tot op heden nog geen opvolger gevonden voor vertrekkend CFO Roeland Tjebbes. Daarom treedt eind deze maand voorlopig een interimmer aan in de persoon van Hans Kerkhoven.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.