Met Pieter Wolleswinkel heeft ForFarmers uit eigen gelederen een CEO aangesteld voor de langere termijn. Hij mag het beursgenoteerde voerbedrijf de komende jaren door uitdagende tijden gaan leiden. Zijn benoeming begin april was een onverwachte wending, maar ergens geen verrassing. "Ik vind het een enorme eer om ForFarmers te mogen leiden. Het doel is om de vorig jaar aangepaste strategie gezamenlijk ten uitvoer te brengen."
Aan de benoeming van Wolleswinkel eerder deze maand ging heel wat vooraf. Na het vertrek van voormalig CEO Yoram Knoop in april vorig jaar vond ForFarmers een opvolger in de persoon van Chris Deen, die overkwam van Aviko. Wegens ziekte moest hij werk binnen enkele maanden neerleggen. Dit kwam ongelukkig uit, omdat ForFarmers toen juist bezig was om de strategie aan te passen. Vervolgens werd in november voormalig Fonterra-CEO Theo Spierings benoemd, maar ook hij legde het werk begin deze maand wegens persoonlijke omstandigheden neer. Daarop handelde de Raad van Commissarissen adequaat en werd Wolleswinkel aangesteld als de nieuwe CEO, hij was hiervoor operationeel directeur en verantwoordelijk voor de Nederlandse markt.
Gefeliciteerd met je benoeming als CEO van ForFarmers. Wat voor leider ben je en welke accenten wil je gaan leggen?
'Bedankt. Dat is een lastige vraag, om over jezelf te beantwoorden. Maar ik durf te stellen dat ik een man van de inhoud ben met hart voor de veehouderij. Het voerproces van inkoop tot verkoop – met alles wat daar tussen zit – intrigeert me enorm. Ik vind het een enorme eer om ForFarmers te mogen leiden. Het doel is om de vorig jaar aangepaste strategie gezamenlijk ten uitvoer te brengen. Kwalitatief goed voer leveren tegen een scherpe kostprijs is de basis. De huidige markten zijn uitdagend en competitief, dus creativiteit is geboden. Daarbij staan we als agrarische sector ook voor een groot duurzaamheidsvraagstuk, waar wij met onze kennis op het boerenerf graag praktisch vorm aan gaan geven.'
Door de vele wisselingen in het management oogde het de afgelopen maanden onrustig binnen ForFarmers. Hoe heb je dit zelf ervaren?
'Het vertrek van Chris Deen en Theo Spierings is onfortuinlijk. Binnen het management moesten taken herverdeeld worden, snel schakelen was daarbij noodzakelijk. Van buitenaf is er veel over ons gezegd en geschreven, vaak gebaseerd op aannames. Binnen ForFarmers hebben we dit anders ervaren en getracht de blik naar voren te houden. Dat is ons naar omstandigheden aardig gelukt.'
Valt het de Raad van Commissarissen nog te verwijten dat ze je niet direct na het vertrek van Yoram Knoop het vertrouwen hebben gegeven?
'Na het vertrek van Knoop snapte ik de afweging heel goed om de directie te versterken met een externe en ervaren bestuurder. Temeer om noodzakelijke wijzigingen door te voeren in de strategie die toen nog herijkt moest worden. Ik ben enorm trots dat ik ForFarmers nu mag gaan leiden.'
Pieter Wolleswinkel
Een dag na je aantreden als CEO maakte ForFarmers bekend te vertrekken uit België. Je laat er geen gras over groeien, maar dit was vast toeval?
'Dat was inderdaad toeval. Hiermee waren we al maanden bezig. De reden om uit België te vertrekken is een strategische. De dieraantallen staan daar sterk onder druk, met name in de varkenshouderij als gevolg van Afrikaanse varkenspest. Met de stikstofmaatregelen op komst, is het logisch om te verwachten dat de krimp doorzet. Wij streven naar een leidende positie in een land. De overnamemogelijkheden in België waren, door de nog sterk gefragmenteerde voersector, niet passend en dus waren we aangewezen op organische groei. Toen we benaderd werden door Arvesta hebben we daarom besloten onze activiteiten te verkopen. Voor de buitenwacht was dit wellicht een flinke koersverandering, maar het overeind houden van de tonnen tegen marginale marges is niet heilig voor ons. Natuurlijk is het overeind houden van tonnages belangrijk, begrijp me niet verkeerd. Het is echter geen doel op zich. Wij streven naar een goede bezetting van onze fabrieken om efficiënt te kunnen produceren. Zeker in Nederland, wat onze belangrijkste markt is, willen we onze leidende rol behouden of uitbreiden.'
Uitbreiden zeg je, maar de dieraantallen in Nederland staan onder druk en jullie afzet loopt terug…
'De dieraantallen staan inderdaad onder druk. Toch achten wij het voor mogelijk om op eigen kracht te groeien, waar in het verleden de focus meer lag op overnames. Zelfstandige groei in marktaandeel in alle deelsectoren houden wij voor mogelijk, hoewel de markten zonder meer uitdagend zijn. Hierbij zetten we vanuit de circulaire gedachte sterk in op co-producten en ook biologische voeders. Daarbij kijken we ook of we stappen kunnen zetten in groeimarkten, zoals Polen. Dit doen we echter weloverwogen. Een nieuw land is geen doel op zich meer, zoals vorig jaar aangegeven in de aangepaste strategie.'
Ngo's als Milieudefensie doen vandaag de dag een 'moreel appèl' op CEO's van grote (agri)bedrijven om te verduurzamen. In hoeverre voel je externe druk?
'Ik ervaar geen druk door Tv-spotjes of wat dan ook, maar voel wel verantwoordelijkheid om een bijdrage te leveren aan een betrouwbaar en degelijk voedselsysteem. Het gros van het geproduceerde vlees, zuivel of eieren wordt geconsumeerd in de driehoek Berlijn, Parijs en London. Dat achten wij als lokaal produceren. Voedselproductie is cruciaal, mijn grootste zorg is dat Nederland als agrarisch land van netto-exporteur een importeur wordt. Hopelijk kunnen we dit borgen in een landbouwakkoord. Daarnaast is het voor mij helder dat we als sector moeten verduurzamen. Wij als ForFarmers willen daar graag een leidende rol in spelen. Denk daarbij aan het verlagen van soja in de rantsoenen. Een ander concreet voorbeeld is dat onze fabriek in Deventer sinds kort draait op biogas, op basis van mest van koeien die door ons gevoerd worden.'
Tot slot, de onrust op de grondstoffen- en energiemarkten is wat komen te liggen, maar de voerprijs is nog niet heel hard gedaald. Wat kunnen veehouders verwachten in de komende maanden?
'Vooruitkijken is in de huidige onzekere wereld onmogelijk, terugkijkend signaleer ik een daling. Hopelijk zet die trend door, maar de grondstoffenmarkten zijn ongewis. Denk aan de oorlog in Oekraïne en de spanningen tussen China en de Verenigde Staten. Wat vandaag actueel is, kan morgen achterhaald zijn. Feit is wel dat de volatiliteit in de afgelopen jaren flink is toegenomen, waardoor risicomanagement nog belangrijker is geworden.'
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.