Het Brabantse concern Protix, dat uit insectenlarven voedingsingrediënten maakt voor diervoeders, heeft €50 miljoen opgehaald bij impactbeleggers. Het kapitaal wordt toegevoegd aan het eigen vermogen en wordt door Protix gebruikt voor internationale expansie en verder onderzoek.
Dit heeft het bedrijf dinsdag bekendgemaakt. De investeerders European Circular Bioeconomy Fund (ECBF), BNP Paribas, de Prince Albert II Foundation en The Good Investors stoppen de miljoenen in Protix. Deze nieuwe financiering wordt ook ondersteund door de bestaande aandeelhouders Aqua-Spark, Rabo Investments en Invest-NL, benadrukt het bedrijf.
Protix geeft aan wereldwijd marktleider te zijn in ingrediënten op basis van insecten. De kapitaalinjectie benadrukt volgens de onderneming de potentie van de snel groeiende insecten-ingrediëntenmarkt. Protix produceert ingrediënten van insecten en kweekt larven van de Black Soldier Fly (BSF). De insecten worden gevoed uit organische bijproducten uit de voedingsindustrie. Protix verkoopt de insecten als eiwitingrediënt voor diverse voeders voor huisdieren, vissen, kippen en andere dieren.
Belangrijke stap naar verdere exponentiële groei
Protix wil de stap zetten naar de volgende groeifase van het concern: een wereldwijde uitbreiding, het bouwen van nieuwe faciliteiten en het vergroten van de capaciteit. CEO en oprichter Kees Aarts zegt in de verklaring: "We zijn erg blij om zo'n impactgerichte groep investeerders
te verwelkomen die onze missie ondersteunt om het voedselsysteem weer in balans te brengen met de natuur. De aanhoudende interesse van zowel financiële instellingen als impactbeleggers versterkt onze stapsgewijze aanpak om ons bedrijf op te schalen. Dit is een belangrijke stap naar verdere exponentiële groei."
Protix opende in 2019 een grote productielocatie in Bergen op Zoom. De opening werd destijds verricht door koning Willem-Alexander.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.