Het Amerikaanse Tyson Foods heeft zijn marges over het eerste kwartaal van het lopende boekjaar sterk zien verbeteren. Hoewel het bedrijf vorig jaar mei nog waarschuwde voor druk op het resultaat vanwege kostenstijginging, hebben stijgende prijzen voor vlees het resultaat fors doen stijgen.
De omzet dikte liefst 24% aan en kwam uit op $12,93 miljard. Dat was ook hoger dan de door analisten gemiddeld voorziene $12,18 miljard. Het nettoresultaat van Tyson bedroeg $1,12 miljard. Daarmee lag het nettoresultaat zo'n $650 miljoen, of 140% hoger dan een jaar eerder.
Volume stabiel
De omzet en winststijging is bijna geheel ingegeven door hogere verkoopprijzen. Het verkochte volume bleef nagenoeg onveranderd. Vooral stijgende prijzen voor het verkochte rundvlees (+31,7%) deden het bedrijf goed. Echter stegen ook de gerealiseerde prijzen voor pluimveevlees (+19,9%) en varkensvlees (+12,8%) flink. De operationele marges lagen gemiddeld op 11,3% en waren het hoogst voor rundvlees: 19,1%. Ook op varkensvlees realiseerde Tyson forse marges van zo'n 10,1%.
Tyson voorziet voor het fiscale jaar 2022 een omzet aan de bovenkant van de eerder genoemde range van $49 miljard tot $51 miljard. Het bedrijf gaat daarbij uit van de vlakke ontwikkeling van de vleesproductie in de Verenigde Staten in 2022 volgens de prognose van het Amerikaanse ministerie van Landbouw. De rundvleesproductie zal 1% krimpen, de varkensvleesproductie 2%. De totale productie van pluimveevlees zal met 2% toenemen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.