De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) heeft goede hoop dat de Chinese importban op Nederlands varkensvlees snel weer vervalt. Dit laat Frans van Dongen, directeur Internationale zaken, weten. "Het is eerder een kwestie van weken dan van maanden."
In juni werd bekend dat China voorlopig geen varkensvlees importeert van Vion (locaties Groenlo en Boxtel) en Van Rooi. Dit vanwege coronabesmettingen onder het slachterijpersoneel. Eerder werd ook het Duitse Tönnies op de verboden lijst gezet, net als een aantal (Zuid)-Amerikaanse partijen.
Hoop op groen licht
Volgens Van Dongen is vanuit COV alles in het werk gesteld om de schorsing ongedaan te maken. Op verzoek van China zijn camera-inspecties gedaan om de gang van zaken in de betreffende slachterijen waar te nemen. Ook heeft COV protocollen aangeleverd waarop de preventiemaatregelen zijn uitgelegd, zoals het dragen van mondkapjes en toepassen van looplijnen. "Deze documenten zijn eind vorige week aangeleverd, het wachten is nu op reactie vanuit China."
Van Dongen heeft goede hoop dat er snel groen licht komt. "Het is in onze optiek eerder een kwestie van weken dan van maanden en hopelijk van dagen." Van Dongen baseert zijn optimisme op het feit dat de vleesbedrijven zijn geschorst op een situatie die inmiddels achterhaald is. Daarbij weet Van Dongen dat China een geschorste Amerikaanse- en Duitse partij (niet Tönnies) weer markttoegang heeft gegeven.
Geen verborgen agenda
Van een verborgen politieke agenda in China, om met de maatregelen de vleesprijzen te drukken zoals werd gesuggereerd, is volgens de COV geen sprake. In een land als China ontstaan snel zorgen over de voedselveiligheid. Vandaar deze maatregel, al is de schorsing nooit voor de langere termijn bedoeld."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.