In Chinese staatsmedia doen geluiden de ronde dat China de importtarieven op onder meer sojabonen en varkensvlees uit de Verenigde Staten schrapt. Daarmee krijgt de handelsoorlog een verrassende wending.
China en Verenigde Staten gaan in oktober opnieuw in gesprek om een oplossing te zoeken voor het slepende handelsgeschil. De grootmachten lijken echter van goede wil te zijn. De Verenigde Staten heeft in aanloop naar het overleg bijvoorbeeld besloten om de extra importheffingen, die vanaf 1 september in zouden gaan, voorlopig uit te stellen.
In een reactie heeft het Chinese ministerie van Handel in de staatsmedia gezegd dat het de tarieven op 16 Amerikaanse landbouwproducten (zoals sojabonen en varkensvlees) zal laten vervallen. Die vrijstelling gaat per 17 september in en eindigt een jaar later. Daarmee neemt de handelsoorlog een verrassende wending, want recent maakte China nog bekend dat de importtarieven op deze producten verhoogd zouden worden.
Amerikaanse varkenshouders opgelucht
Het importtarief van 72% werkte in de afgelopen maanden belemmerend voor de Amerikaanse varkensvleesexport. De National Pork Producers Council (NPPC) heeft dan ook verheugd gereageerd op de vermeende vrijstelling. "Als de geluiden in de Chinese media waar zijn, dan is dat de meest welkome ontwikkeling", zo laat David Herring, de voorzitter van de NPPC, weten.
Vanuit Chinees oogpunt is het overigens wel begrijpelijk dat Amerikaans varkensvlees wordt vrijgesteld van de verhoogde importtarieven. Door de uitbraken van Afrikaanse varkenspest is de varkensstapel van China met ruim 25% geslonken. De varkensprijzen zijn zodoende tot recordhoogtes gestegen. Om de beschikbaarheid van varkensvlees op peil te houden, is China afhankelijk van buitenlandse import. De Europese vleesexporteurs hadden lange tijd een concurrentievoordeel op de Verenigde Staten, maar zien dat nu waarschijnlijk vervallen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.