Nadat het programma Good Farming Balance 2 jaar geleden geïntroduceerd werd, wil Vion in de loop van 2019 een nieuwe stap zetten. Met het strategische initiatief 'Building Balanced Chains' (BBC) wil het vleesconcern toewerken naar vraag- en conceptgestuurde ketens, waarbij tevens de digitalisering een sprong vooruit zet. "Het gaat om ketens voor members only, met een goede prijs voor de deelnemende veehouders", zegt topman Ronald Lotgerink in een interview met Boerenbusiness.
Lotgerink is inmiddels ruim 6 maanden CEO van Vion, nadat hij jarenlang als topman bij Zwanenberg Food Group werkte. Toch had hij geen lange inwerktijd nodig bij het vleesconcern, want de 4 jaar daarvoor was hij al commissaris bij Vion. "Ik ben in de eerste maanden dan ook geen verrassingen tegengekomen. Ook heb ik geen spijt van de overstap, want het is een boeiende baan. Je bent op deze post de spin in het web van de Nederlandse vleesketen."
Investeren
De kersverse directeur wil daarom niet alleen maar stappen zetten in de herstructurering van het vleesconcern, maar hij wil ook meer investeren in de productielocaties. Enerzijds is dit nodig om de kosten te drukken en anderzijds om aan te sluiten op de meest actuele wensen van de klanten van Vion. Zo wordt, naast de productielocatie en het hoofdkantoor in Boxtel, druk gegraven voor de fundering van de nieuwe locatie voor een verdere integratie van de versactiviteiten. Daarvoor is €35 miljoen gereserveerd.
Vion ambieert ook om de vleesketen opnieuw in te richten. Daarbij moet niet het aanbod leidend zijn, maar de vraag. Dit is een volgende stap; na de introductie van Good Farming Balance (2017), dat de varkenshouders meer prijszekerheid moet bieden. "Inmiddels valt ongeveer 90% van de aanvoer onder Good Farming Star, Good Farming Balance of Organic", zo vertelt Lotgerink trots. In Duitsland is het project afgelopen jaar gestart en er doen nu 50 varkensbedrijven mee. "De meerkosten voor deelname aan Good Farming Balance worden vergoed, de varkenshouder heeft zekerheid. Daarin heeft Vion een rol als verkeersagent."
Optimale verwaarding
Het is voor Vion een aanmoediging om te werken aan vraaggestuurde ketens, waarbij (kort gezegd) groepen veehouders worden gekoppeld aan groepen afnemers. De deelnemers kunnen een specifieke keten dan, in onderlinge afstemming, zo efficiënt mogelijk inrichten voor een optimale verwaarding van het product. Kortom: wanneer een varkenshouder in zijn bedrijfsvoering rekening houdt met de specificaties van een concept van de supermarkt, dan levert dit voor beide partijen winst op. "Vion kan in dit proces de verkeersagent zijn, met ons brede internationale netwerk aan zowel de aanbodzijde als bij de retail. Het is aan ons om de verwaarding te ontwikkelen."
Vion heeft het initiatief gedoopt tot 'Building Balanced Chains', waarbij vooral wordt gekeken naar de Europese markt. Lotgerink ziet ruimte voor 6 tot 7 ketens, waarbij het aanbod van de veehouders wordt gekoppeld aan de specifieke vraag van supermarktketens. "De rest blijft vrije markt. Hier blijft ruimte voor ongeveer 30% van het aanbod." Het bedrijf mikt op de Europese markt dan veel meer op de verwaarding van het vlees, terwijl het volume voorlopig leidend blijft op de groeiende Aziatische markt.
De CEO denkt dat zowel de agrarisch ondernemer als supermarktketen bereid is zich in die specifieke keten aan elkaar te verbinden. "Het klopt dat je als ondernemer binnen een keten minder vrijheid hebt, maar daar krijg je letterlijk wel meerwaarde en zekerheid voor terug. Dat is een overweging die elke veehouder voor zichzelf moet maken, al gaat zeker niet elke ondernemer zich hierin thuis voelen."
Sturende rol
Ook in de retail is niet elke partij direct overtuigd van participatie in een keten, geeft Lotgerink ruiterlijk toe. "Retailers, zoals supermarkten, zoeken naar een onderscheidend product, waarbij bijvoorbeeld de prijs een van de onderscheidende factoren is. Het is aan ons om hier als verkeersagent een sturende rol in te vervullen."
Daarbij is vergaande digitalisering in de vleesketen van groot belang, zo benadrukt Lotgerink. Hij is ervan overtuigd dat het delen van informatie (via blockchain) doorslaggevend is voor een betere verwaarding. "Aan het einde van de keten moet de consument, bijvoorbeeld via het scannen van een QR-code op de vleesverpakking, kunnen zien waar het vlees vandaan komt. Dit verhaal hoort bij de hedendaagse transparantie die klanten verwachten. Daar moeten wij in investeren en als sector ons verder in ontwikkelen."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/varkens/artikel/10881844/vion-ambieert-vleesketens-voor-members-only]Vion ambieert vleesketens voor members only[/url]