Hoe krijgen we de Chinezen aan de kaas? Het is een vraag waar zuivelbedrijven mee worstelen. Lukt het ze om het antwoord te vinden dan is dit de sleutel naar een grote toename van de vraag. De Amerikaanse universiteit Cornell gaat nu samen met Yili aan de slag om een speciale kaas voor de Chinezen te bedenken.
Yili, de grootste zuivelaar van China, en een bedrijf wat een plaats bezet binnen de wereldwijde top tien heeft een overeenkomst getekend met de in New York gevestigde universiteit Cornell. Daarmee versterkt Yili haar samenwerking met het westen nog verder. Zo werd in maart 2014 in Nederland al een R&D afdeling in Wageningen onthuld en volgde later dat jaar een joint venture met Dairy Farmers of America.
Cornell omschrijft de samenwerking als een van de eerste tussen twee van werelds grootste bedrijven in de voedsel- en zuiveltechnologie. Voor de universiteit is het ook een gouden kans om meer onderzoek te doen en inzicht te krijgen in de wereldwijde voedselgerelateerde uitdagingen en kansen. In het verlengde daarvan kunnen hoogwaardige producten bedacht worden voor een wereldbevolking die op termijn de 9 miljard gaat bereiken.
Een van de eerste producten waar Cornell zich op gaat richten is kaas. Zo is in de overeenkomt opgenomen dat Yili voor de financiering gaat zorgen die het mogelijk maakt een nieuw soort kaas te bedenken. Een kaassoort speciaal voor de Chinese consument.
Carmen Moraru, professor voedingswetenschappen, geeft leiding aan het project en onthult dat de Chinezen een kaas willen van zuivelcomponenten en plantaardige producten waar de consumenten aan gewend zijn. 'Bijvoorbeeld soja.' Een opdracht die enkele technische uitdagingen met zich meebrengt. 'Wij proberen die de baas te worden met onze kennis van texturen en proteïnes.'
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.