Sinds het ontstaan van de Chinese zuivelgigant Yili Group in 1996 presenteerde het bedrijf jaar op jaar indrukwekkende groeicijfers. Dit tijdperk lijkt nu ten einde, zo blijkt uit de halfjaarcijfers die het bedrijf recent heeft bekend gemaakt. Die laten namelijk een flinke omzetdaling zien.
In de eerste zes maanden van dit jaar realiseerde Yili een omzet van 59,9 miljard Chinese Renminbi, wat omgerekend zo'n €7,6 miljard bedraagt. Daarmee is de omzet 9,5% lager dan dezelfde periode vorig jaar. Met een dergelijk grote teruggang in de eerste helft is het niet waarschijnlijk dat Yili over het geheel van 2024 een omzetgroei kan presenteren.
Dit zou een trendbreuk in de resultaten betekenen, want sinds het ontstaan halverwege de jaren '90 van de vorige eeuw wist het bedrijf telkens indrukwekkende groeicijfers te presenteren. Intussen is het Chinese zuivelbedrijf opgeklommen tot de top-5 uit de Global Dairy top 20 van Rabobank.
Crisis
De lagere omzet dit jaar houdt waarschijnlijk verband met de crisis in de Chinese zuivelindustrie die wordt geteisterd door melkoverschotten, hoewel Yili hier zelfs niets over meldt. Dit drukt waarschijnlijk de afzetprijzen. Of de volumes ook zijn geslonken, valt niet uit de cijfers op te maken. De operationele winst laat in de eerste zes maanden van dit jaar een teruggang zien van ruim 5%. Onder de streep stijgt het resultaat wel met krap 20% tot omgerekend €962 miljoen. Ondanks de omzetdaling heeft het bedrijf een royale winstmarge van meer dan 12%.
Yili verkocht in de eerste helft van dit jaar in waarde uitgedrukt vooral flink minder vloeibare melk. Deze tak vertegenwoordigt ruim de helft van de omzet, maar slonk met 13%. De ijsdivisie verkocht in waarde uitgedrukt zelfs 20% minder. De poederdivisie zag de omzet wel wat toenemen.