De hevig prijsconcurrentie op de voermarkt in Noordwest-Europa heeft in de eerste zes maanden van dit jaar fnuikend uitgepakt voor ForFarmers. Het beursgenoteerde voerconcern met het hoofdkantoor in Lochem, zag afzet van voeders met 4,8% krimpen en de onderliggende winst met 74,3% dalen. Door incidentele lasten komt ForFarmers uit op een verlies van €12,8 miljoen.
Dit heeft ForFarmers vanochtend bekendgemaakt. De totale voerafzet in de eerste helft van 2023 kwam uit op 4,3 miljoen ton, een krimp van bijna 5%. De afzet van mengvoer daalde met 6% tot iets minder dan 3 miljoen ton. De verkoop aan varkensvoer liep terug door de hevige prijsconcurrentie op deze markt. Deze prijzenslag wordt aangemoedigd door de krimpende veestapel in Noordwest-Europa, zo motiveert ForFarmers, waardoor er in de voerindustrie sprake is van overcapaciteit. Ook heeft ForFarmers minder vleeskuikenvoer verkocht door de welzijnsconcepten in Nederland en vogelgriep in het Verenigd Koninkrijk. Wel noteerde het concern een groei bij de herkauwers, zoals de koeien, in met name het Verenigd Koninkrijk.
ForFarmers kwam uiteindelijk uit op een brutowinst (Ebitda) van €20,4 miljoen, een daling van 51,8% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Onderaan de streep komt dan een onderliggende winst uit de normale bedrijfsvoering van €4,4 miljoen uit de bus, een daling van bijna 75%. Door incidentele lasten gaat uiteindelijk een verlies van €12,8 miljoen in de boeken, tegenover een winst van €11,1 miljoen het jaar ervoor. Deze incidentele lasten betreft vooral de waardevermindering van de Belgische activiteiten die ForFarmers dit voorjaar heeft verkocht aan Arvesta.
"De prijsconcurrentie is in volatiele marktomstandigheden toegenomen, waardoor onze volumes verder onder druk kwamen en daarmee ook onze brutowinst. Het antwoord op deze uitdaging zit in de uitvoering van de strategie", laat Pieter Wolleswinkel, CEO van ForFarmers, in een verklaring bij de cijfers weten. ForFarmers heeft eerder aangekondigd het bedrijf te reorganiseren, waarbij wordt gekozen voor meer lokale verantwoordelijkheid en commerciële flexibiliteit. "Minder managementposities en korte lijnen naar de klant", zo licht Wolleswinkel toe. "Deze aanpak moet gaan leiden tot verbetering van onze volumeontwikkeling en daardoor brutowinst." De topman gaat ervan uit dat 'dat het tweede halfjaar beter zal zijn dan het eerste halfjaar, onvoorziene omstandigheden daargelaten'.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10905443/prijzenslag-op-voermarkt-fnuikend-voor-forfarmers]Prijzenslag op voermarkt fnuikend voor ForFarmers[/url]