De resultaten van geitenmelkproducent Ausnutria uit Heerenveen zijn veel minder rooskleurig dan het lijkt. Het in China beursgenoteerde bedrijf meldde aanvankelijk een recordwinst van €143,9 miljoen over 2021, maar nu blijkt dat ze zich flink hebben verrekend. De Fries-Chinese groeibriljant in geitenzuivel heeft jarenlang omzet verkeerd geboekt, maar zegt dat deze fout pas in 2022 aan het licht is gekomen toen de afzet van melkpoeder flink terugliep. Dat Ausnutria de cijfers niet op orde heeft, is niet voor het eerst.
De cijfers verdienen enige context om goed te kunnen begrijpen. Eind maart publiceerde Ausnutria de jaarcijfers over 2022, waarbij de vergelijking werd gemaakt met 2021, zoals dat gebruikelijk is met financiële kengetallen. Het bedrijf communiceerde over het afgelopen jaar een omzet van €1,054 miljard, tegenover €1,159 miljard in 2021. De nettowinst kwam over 2022 uit op €29,3 miljoen, een daling van 72% vergeleken met 2021 toen €103,3 miljoen winst werd geboekt. Los van het stevige verlies, op het eerste oog geen bijzonderheden. Die doemen wel op als je dieper op de materie inzoomt, waarop de redactie van Boerenbusiness werd geattendeerd. Een jaar geleden communiceerde Ausnutria over 2021 namelijk nog een winst van €143,9 miljoen en een omzet van €1,2 miljard. Oftewel een aanpassing in winst van enkele tientallen miljoenen.
Fouten in de boekhouding
Navraag bij Ausnutria leert dat er fouten in de boekhouding zitten die met terugwerkende kracht zijn hersteld. In het persbericht is hier geen melding van gemaakt. Ausnutria zegt in een verklaring dat de fouten komen door het boeken van uitgestelde omzet. Dit zijn geldelijke ontvangsten, maar feitelijk nog geen inkomsten. Op de leveringsvoorwaarden van het bedrijf wringt de schoen. Volgens Ausnutria klopte de formule voor het boeken van uitgestelde verkopen niet met de leveringsvoorwaarden. Dat dit jarenlang niet aan het licht kwam, komt naar eigen zeggen door de gunstige marktomstandigheden in de afgelopen jaren. Toen medio 2022 door teruglopende verkopen de inkomsten daalden, doemde het probleem spontaan op.
Ausnutria zegt toen onmiddellijk een onderzoek te zijn gestart met voormalig accountant Ernst & Young en huidig accountant Price Waterhouse Coopers. Hierop zijn vervolgens de interne en externe controleprocessen aangescherpt om dergelijke missers in de toekomst te voorkomen. Wat de zaak extra zuur maakt, is dat Ausnutria in 2012 ook al de boekhouding niet op orde had. Hierop werd de handel in aandelen voor langere tijd stilgelegd.
Los van de boekhoudkundige problemen, staat de winst bij Ausnutria flink onder druk. Door teruglopende geboortecijfers in China slinken de afzetkansen voor babymelkpoeder. Daarbij wijst het bedrijf naar de naweeën van de coronapandemie, de opspelende inflatie en een ongunstige wisselkoers. In de afgelopen tijd werden meerdere winstwaarschuwingen gegeven, pas in 2025 verwacht het bedrijf herstel. Dit trekt een zware wissel op de beurswaarde. De koers op de aandelenbeurs in Hongkong noteert begin april rond de 3,70 Renminbi. Daarmee is de beurswaarde in een jaar tijd gehalveerd. Drie jaar geleden piekte het aandeel nog boven 17 Renminbi.
Verkoop aandelen aan Yili
Wat de problemen in de boekhouding markant maakt, is dat in 2021 een grote pluk aandelen is opgekocht door de Chinese zuivelgigant Yili. Zij betaalden krap €700 miljoen voor 34% van de aandelen, waarmee ze plotsklaps de grootste aandeelhouder werden van het geitenmelkconcern. De deal werd in 2021 aangekondigd en vorig jaar afgerond. Winstcijfers zijn in overnametrajecten leidend voor de waardering van een bedrijf. Dit kan een motivatie zijn geweest om de zaken mooier voor te stellen dan ze zijn, maar wordt door de verklaring van Ausnutria ontkracht.
Met Yili aan boord worden de Chinese invloeden binnen Ausnutria ogenschijnlijk steeds groter. Begin dit jaar is minderheidsaandeelhouder Bart van der Meer stilletjes teruggetreden als CEO. Zijn plaats is ingenomen door de Chinees Yan Weibin, omdat hij 'meer feeling' zou hebben bij de Chinese markt. Van der Meer is nog wel actief als uitvoerend directeur, maar dus niet meer eindverantwoordelijk.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.