Zuivelbedrijf Ausnutria heeft de verkopen in het eerste halfjaar van 2024 met bijna 5% kunnen verhogen. Vooral met de verkopen van (luxe) eigen merk kindervoeding op basis van geitenmelk stegen sterk (+20%). Toch is de netto winst lager uitgevallen dan vorig jaar.
Ausnutria hield na de eerste zes maanden van dit jaar netto €18,7 miljoen over, tegen vorige jaar €22,1 miljoen. Deze cijfers zijn omgerekend van Chinese yuans. Het moederbedrijf staat in China. De omzet steeg met 4,8% naar €463 miljoen, de brutowinst kwam uit op €201 miljoen.
Het overgrote deel van de omzet werd ook nu weer behaald in China (€363 miljoen), maar de afhankelijkheid van deze markt loopt wel licht terug. Werd er in de eerste helft van 2023 nog 80% van de omzet in China behaald, in het afgelopen halfjaar bleek dit teruggelopen naar 78%. Europa kwam met €53,6 miljoen op de tweede plaats, het Midden-Oosten op de derde plek met bijna €25 miljoen.
Geitenmelk
Bij de kindervoeding is product op basis van geitenmelk het belangrijkst. Hiervan werd voor ruim €227 miljoen verkocht. De afzet van dit product kreeg met name een impuls van de introductie van een nieuwe productlijn in het 'ultra-premium' segment, waar FrieslandCampina ook mee scoort in China. Kindervoeding op basis van koemelk was goed voor €142 miljoen aan verkopen.
Ausnutria is met de overname van Amalthea in Nederland ook actief geworden op de markt voor geitenkaas en verdient daar bescheiden aan. Het belang in Farmel levert wisselende resultaten op, meldt Ausnutria.