Het coöperatieve zuivelconcern Arla Foods doet een nabetaling over het aflopen halfjaar voor de aangesloten leden-melkveehouders. Het is voor het eerst dat het Scandinavisch bedrijf dit doet. De nabetaling bedraagt €1,00 per 100 kilo melk, zo heeft Arla bekendgemaakt bij de publicatie van de halfjaarcijfers over 2022.
De prestatieprijs van Arla komt over de eerste zes maanden van 2022 uit op €49,60 per 100 kilo. Het melkvolume van Arla daalde tot 6,8 miljard kilo, vergeleken met 7,0 miljard kilo in de dezelfde periode vorig jaar. Dat is in lijn met de wereldwijde trends, geeft het zuivelconcern aan. De totale omzet van Arla bedraagt €6,38 miljard over de eerste helft van 2022, een stijging van 17% vergeleken met de eerste zes maanden van 2022. De omzetstijging komt door de prijsstijgingen die Arla heeft doorgevoerd richting supermarkten en foodservice en uit de handel in de zuivelcommodities als melkpoeders en boter.
CEO Peder Tuborgh laat in een verklaring weten dat Arla met de tussentijdse nabetaling de leden-melkveehouders wil compenseren voor de gestegen productiekosten. "Om toekomstige investeringen in duurzame acties op hun boerderijen te ondersteunen", aldus Tuborgh. Arla wijst op de gestegen prijzen voor kunstmest (145%), brandstof (134%) en voer (36%), waarbij een wereldwijde gemiddelde inflatie over 2022 wordt verwacht van 7,7%.
Verder dalende melkproductie
Arla verwacht dat de aanhoudende inflatiedruk en de wereldwijde geopolitieke onrust de tweede helft van dit jaar een negatieve invloed hebben op de wereldwijde groei. Daarbij gaat de mondiale melkproductie naar verwachting verder dalen, waardoor Arla verwacht dat de zuivelprijzen op een hoog niveau blijven. "Op de zuivelmarkt is er een onbalans in vraag en aanbod. Alle belangrijke regio's, de Verenigde Staten, Europa en Oceanië, produceren minder melk en dat is een ongekende situatie", zei Tuborgh op een (digitale) persconferentie. "Daar valt wel een rode lijn in te ontdekken. Melkveebedrijven hebben te maken met hoge kosten en onzekere toekomstverwachtingen door aanstaande overheidsmaatregelen op het gebied van duurzaamheid en klimaat. Daarom is er nu onvoldoende melk om aan de wereldwijde vraag te voldoen."
Het zuivelconcern vreest dat dit het vertrouwen en de consumptie van de consument van zuivel gaat schaden. Arla rekent over het volledige jaar 2022 op een uiteindelijke omzetgroei van 13,5% tot 14% ten opzichte van 2021, waarbij het verkochte volume van de merkproducten met 2% tot 3% afneemt door de gestegen prijzen. "Als coöperatie streven wij er naar een nabetaling voor het hele jaar van in totaal minimaal 1,5 eurocent per kilo melk aan onze leden uit te betalen", zegt Tuborgh.
Klimaattoeslagen in de melkprijs
Arla maakte eind vorige week bekend de melkprijs voor september gelijk te houden. Tuborgh gaf daarbij aan dat Arla nog druk in overleg is over het aanpassen van de melkprijssystematiek met extra klimaattoeslagen, waarbij onder meer een verlaging van de CO2-uitstoot wordt beoogd. De topman verwacht dat Arla in het najaar deze aanpassing in de calculatie kan presenteren. Hij benadrukt dat het overall geen schokkende mutatie is: de basis van de huidige melkprijssystematiek blijft overeind. "Het model blijft hetzelfde, we voegen alleen een component toe voor klimaat en duurzaamheid."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.