De Britse tak van ForFarmers gaat fuseren met 2Agriculture, een voerbedrijf dat zich uitsluitend richt op de pluimveesector. Binnen ForFarmers is veel enthousiasme te proeven over deze stap.
2Agriculture is een voerproducent voor de pluimveesector en levert grotendeels aan integraties in het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf produceert jaarlijks 1,2 miljoen ton in totaal vijf fabrieken en telt zo'n 250 medewerkers. Na de fusie ontstaat dan een gezamenlijk volume van ruim 3,5 miljoen ton. Het beursgenoteerde voerconcern is in het Verenigd Koninkrijk relatief klein in pluimvee ten opzichte van varkens en rundvee, maar daar komt dus nu verandering in.
Op basis van gelijkwaardigheid
De fusie gebeurt op basis van gelijkwaardigheid. 50,1% van de aandelen gaan naar ForFarmers. Zodoende kunnen de resultaten geïntegreerd worden in dat van de hele groep. Binnen ForFarmers is enthousiasme te proeven over deze constructie. Woordvoerder Caroline Vogelzang spreekt van een mooie stap voor verdere exposure en verwachte synergievoordelen in de supply chain. Voor 2Agriculture is het interessant om de activiteiten te spreiden naar rundvee en varkens, het bedrijf spreekt van een goede stap voorwaarts.
De afgelopen jaren had ForFarmers het lastig op de Britse markt door teruglopende volumes en uitgeklede marges. Door de fusie met 2Agriculture krijgt ForFarmers weer toegang tot een groeimarkt, wat de pluimveesector is. De Britten zijn voor 95% zelfvoorzienend in pluimvee. Na goedkeuring van de autoriteiten gaat het fusiebedrijf verder onder de naam ForFarmers, zo laat de woordvoerder weten. Over de financiële details van de deal zijn geen mededelingen gedaan.
Chris Deen aan de slag
De fusie van de Britse activiteiten met 2Agriculture is bekendgemaakt op de dag dat Chris Deen is aangetreden als CEO. Hij komt over van Aviko. Enige tijd na zijn aantreden komt ForFarmers met een update van de strategie die twee jaar geleden werd aangekondigd, maar vervolgens door tegenvallende prestaties on hold werd gezet.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.