De hoge melkprijs zet de resultaten van Fonterra onder druk. Hoewel de omzet in het gebroken boekjaar - dat loopt van juli tot en met januari - fors is toegenomen, maakten de baten een rechtsomkeert. Het goede nieuws is dat de Nieuw-Zeelandse zuivelcoöperatie geen vraaguitval in China signaleert.
Als gevolg van de snel gestegen zuivelprijzen is de omzet met 9% gestegen tot NZ$10,8 miljard. De nettowinst daalde echter met 7% tot $364 miljoen. Omgerekend komt dit neer op €225 miljoen. De winstdaling is een gevolg van de recordhoge melkprijs die in het lopende seizoen dat eindigt in juni voor de leden in het verschiet ligt. Bovendien kunnen de leden rekenen op een dividend van 5 dollarcent per aandeel, wat eveneens een record is.
De brutowinstmarge daalde van 17,4% naar 14,9%. Desalniettemin is Fonterra behoorlijk winstgevend als je de resultaten vergelijkt met bijvoorbeeld een coöperatie als FrieslandCampina. Afgelopen jaar boekte de Nederlandse zuivelcoöperatie €172 miljoen winst. Fonterra CEO Miles Hurrel is content met de halfjaarcijfers. Temeer omdat de melkprijs 30% hoger ligt dan in dezelfde periode vorig jaar, maar de resultaten niet door de knieën zijn gegaan.
De Chinese vraag naar zuivel blijft de afzet steun geven, zo geeft Hurrel aan. Hoewel de importcijfers van zuivel eind vorig jaar behoorlijk terugzakten, spreekt de CEO van een aanhoudend goede vraag. Wel staan de marges op de Chinese afzetmark onder druk, in tegenstelling tot afzet in Afrika en het Midden-Oosten waar de verdiensten juist zijn toegenomen.
Oorlog is een bedreiging
De oorlog tussen Rusland en Oekraïne ziet Fonterra als een bedreiging. Niet zozeer dat dit direct de business raakt, maar wel indirect in de vorm van de verstoorde ketens, hoge olie- en graanprijzen. Eind februari gaf Fonterra aan de export naar Rusland te staken. Fonterra is ook fysiek in Rusland aanwezig, middels joint venture 'Unifood'. De activiteiten van deze onderneming bleven tot dusver op normale voet doorgaan. Wel overweegt de top van de coöperatie definitief Rusland te verlaten, maar die beslissing moet nog worden genomen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.