FrieslandCampina heeft over 2021 een iets beter resultaat gedraaid dan over 2020 en zag de omzet met 3,2% stijgen naar €11,5 miljard. De nettowinst steeg met 117,7% naar €172 miljoen, terwijl ook weer een nabetaling mogelijk is.
Het gaat met 14 cent per 100 kilo nog om een bescheiden bedrag, maar over 2020 werd niets nabetaald. De totale melkprijs voor leden-melkveehouders steeg met 9,8% naar €39,23 euro ex btw (2020: €35,72).
Melkaanvoer 3,2% lager
De totale vergoeding aan de leden-melkveehouders voor de geleverde melk is in 2021 met 6,2% gestegen naar €3.835 miljoen (2020: €3.610 miljoen). De stijging is het gevolg van de hogere melkprijs. De ledenmelkaanvoer daalde in 2021 met 3,2% naar 9.745 miljoen kilo, met name door relatief koud weer in de eerste maanden van 2021 en de impact van hoge voerkosten.
De omzet van FrieslandCampina steeg door met name prijsverhogingen, hogere basiszuivelprijzen en een voorzichtig herstel van out-of-home-markten in Europa. Met name in de tweede helft van 2021 groeiden de omzet en winst stevig.
Gerekend naar Business Groups deden in het bijzonder Professional-business en de business group Trading het goed. De Business groups Specialised Nutrition en Ingredients (met onder meer kindervoeding) werd geraakt door dalende geboortecijfers in Aziatische markt.
Schumacher redelijk tevreden
CEO Hein Schumacher is redelijk tevreden: "In het jaar dat we ons 150-jarig bestaan vierden waren het resultaat, en de nabetaling aan de leden, nog niet op het niveau van onze doelstellingen. Wel hebben we goede vooruitgang geboekt. De kostenmaatregelen zijn goed uitgevoerd en eerder dan gepland afgerond. Op duurzaamheid zijn over de hele linie goede resultaten behaald. De nieuw aangenomen ledenfinanciering heeft het vermogen van de onderneming versterkt. Tegelijkertijd stonden de kindervoedingsactiviteiten sterk onder druk. Daar stond in met name de tweede helft van 2021 een sterke omzetgroei en verbetering van het resultaat van FrieslandCampina Professional tegenover."
Uitdagingen voor 2022
Voor 2022 zijn inflatie en kostenstijgingen volgens Schumacher de belangrijkste uitdaging om het resultaat op peil te houden. "We zijn voorzichtig optimistisch over het herstel van de professionele markt alsmede aanhoudend hoge basiszuivelprijzen. In combinatie met een licht verbeterde markt voor kindervoeding verwachten we een omzetstijging van twee tot vier procent met constante marges ten opzichte van 2021 voor het hele jaar."
FrieslandCampina geeft vanmorgen (dinsdag 22 februari) een toelichting op de jaarcijfers.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10896830/frieslandcampina-keert-weer-kleine-nabetaling-uit]FrieslandCampina keert weer kleine nabetaling uit[/url]