De Franse zuivelcoöperatie Sodiaal gaat reorganiseren en stopt of beperkt overcapaciteit en verliesgevende UHT-, en kindervoedingsactiviteiten. Tegelijkertijd investeert zij de komende vijf jaar €600 miljoen in beter renderende producten en nieuwe markten.
Sodiaal meldt dat zij daarom twee van de zeventig fabrieken gaat sluiten en ook 316 banen schrapt. Een van de twee fabrieken is de UHT-fabriek in Campbon. Daarnaast wordt de sluiting overwogen van een kindervoedingsfabriek, terwijl op nog twee locaties torens worden gesloten en productielijnen worden gestopt. Ook wil Sodiaal de productie van gezoete condens afstoten en de fabriek daarvan verkopen aan de enige klant.
Als reden voor deze ingrepen noemt Sodiaal, producent van het bekende yoghurtmerk Yoplait, de aanhoudende daling van de verkopen van lang houdbare melk. Dit product wordt door steeds minder consumenten gekocht. De markt voor kindervoeding(ingrediënten) gaat ook gebukt onder een overaanbod en dus dalende prijzen. De verliezen die daaruit voortvloeien wil de Franse zuivelcoöperatie niet langer dragen.
Meer geld voor consumentenzuivel
Parallel aan afbouw van activiteiten gaat Sodiaal investeren in andere takken van sport. Zo wil zij €450 miljoen uittrekken om zich een sterkere positie te verwerven in de consumentenzuivel, met behulp van aantrekkelijkere kazen, premium melkdranken, boter, room en verse zuivel. Ook wil Sodiaal de koop van het merk Yoplait afronden. Daarnaast wil Sodiaal €150 miljoen uittrekken voor versterking van de positie in de ingrediënten-business. Ook zal een versterkt accent komen te liggen op exportmarkten.
Sodiaal hoopt met deze aanpassingen sterk te staan richting 2030. Het bedrijf put daarbij hoop uit de verwachting dat de zuivelconsumptie wereldwijd tot 2030 naar verwachting met nog 9% zal stijgen.
Sodiaal is de grootste Franse zuivelcoöperatie met 17.700 leden en een aanvoer van krap 5 miljard liter melk.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.