FrieslandCampina zet de deur nadrukkelijk open voor nieuwe leden-melkveehouders. Dit heeft de ledenraad aangegeven in de vergadering die dinsdag 14 december plaatsvond. Het doel is om het ledenaannamebeleid volgend jaar te herzien. Ook is de ledenraad geïnformeerd over het aanblijven van Hein Schumacher als CEO.
Dat FrieslandCampina nieuwe leden binnen wil hengelen, vloeit voort uit het doel om het melkverwerkingsvolume tot 2030 op peil houden. Op dit punt wringt de schoen, want afgelopen jaren had de zuivelcoöperatie met een exodus te kampen. Dit jaar nog vertrokken 270 leden, veelal vanwege onvrede over het gevoerde beleid.
Ook in de jaren daarvoor zochten honderden leden-melkveehouders hun heil elders, terwijl anderen stopten. Bovendien werden de blijvende leden gemotiveerd de productie niet op te voeren. Die zogeheten 'gebalanceerde groeiregeling' is overigens nooit toegepast en is inmiddels een stille dood gestorven.
Overcapaciteit in fabrieken
Nu is FrieslandCampina op een punt gekomen dat er overcapaciteit is in de fabrieken. De geschatte jaarlijkse kosten, door onderbezetting van de lijnen, wordt geraamd op €100 miljoen. Om daar wat aan te doen, wordt gestuurd op de toestroom van nieuwe leden. "Om de melkaanvoer optimaal te kunnen verwerken en verwaarden, komt er ruimte voor groei van bestaande leden-melkveebedrijven én voor de instroom van nieuwe leden", zo laat coöperatievoorzitter Sybren Attema weten.
Hoewel FrieslandCampina door de bank genomen een aantrekkelijke melkprijs uitkeert, is het niet per se waarschijnlijk dat een karavaan melkveehouders zich zal melden. Potentiële toetreders zullen zich moeten inkopen in de coöperatie. De entreepremie bedraagt in het huidige ledenaannamebeleid (dat loopt tot eind 2022) €15 per 100 kilo melk. Voor een gemiddeld melkveebedrijf met een jaarleverantie van 1 miljoen kilo komt dat in neer op €150.000. Maar ook dan kun je nog geen druppel melk leveren. Bovenop de entreepremie moeten namelijk ook nog leveringscertificaten worden verworven voor €8 per 100 kilo.
Dergelijke hoge bedragen vormen een drempel, vergeleken met de leveringsvoorwaarden van particuliere verwerkers die momenteel ook actief melkveehouders aan het werven zijn. Bovendien is de onrust die heerst in de gelederen van de coöperatie nog niet overgewaaid. Mogelijk dat FrieslandCampina in het nieuw te vormen ledenaannamebeleid gaat sleutelen aan de entreepremie om de drempel te verlagen. Dat lijkt eenvoudiger dan het is, want dit is een gevoelig punt bij de bestaande leden.
Tweede termijn voor Schumacher
Naast de aankondiging van voorgenomen wijzigingen in het aannamebeleid meldt FrieslandCampina dat Hein Schumacher ook de komende vier jaar de CEO blijft. Dit heeft de raad van commissarissen besloten en de ledenraad is vandaag (dinsdag 14 december) over dit besluit geïnformeerd. Voor Schumacher betekent dat zijn tweede termijn als eindverantwoordelijke van het zuivelconcern. Daarvoor was hij CFO.
Volgens coöperatievoorzitter Sybran Attema zorgt het aanblijven van Schumacher voor continuïteit. Schumacher wordt door hem gezien als de juiste man om FrieslandCampina door de meerjarige transformatie te leiden. "Wij hebben het volste vertrouwen dat Schumacher samen met zijn leiderschapsteam de ingeslagen weg succesvol zal voortzetten", aldus Attema.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.