Arla wil de komende jaren flink gaan vergroenen. In de nieuwe strategie wordt €4 miljard uitgetrokken om in te investeren in een nieuwe duurzame koers, terwijl het dividend met €1 miljard wordt opgeschroeft. De Scandinavische zuivelcoöperatie wil zich zelf onderscheiden op gebied van duurzaamheid en zegt daarbij de support te hebben van de leden-melkveehouders.
De nieuwe strategie van Arla, die luistert naar de naam Future 26, ademt duurzaamheid. CEO Peter Tuborgh is optimistisch over de toekomst, zo laat hij weten tijdens een digitale persconferentie. "We willen een leider zijn in duurzame zuivelproductie en waardecreatie. Nu is het moment voor verandering." Om de plannen te realiseren trekt Arla flink de portemonnee. De komende vijf jaar wordt maar liefst €4 miljard geïnvesteerd in duurzaamheid, digitalisering, productontwikkeling en nieuwe productietechnieken. "We hebben een sterke balans waardoor we dergelijke grote bedragen kunnen investeren", aldus Tuborgh.
Daarbij mogen de circa 10.000 leden-melkveehouders in vijf landen waar de coöperatie vertegenwoordigd is de komende jaren gezamenlijk €1 miljard aan dividend verdelen. Dit is bedoeld om melkveehouders te ondersteunen bij het nemen van groene maatregelen. Wat die concreet inhouden, komt niet in de strategie naar voren. De standaard nabetaling wordt verhoogd, van €1 naar €1,50 per 100 kilo melk. Aan deze belofte zit wel een 'maar'. Dit geldt alleen wanneer de marge 2,8% van de omzet bedraagt. De nabetaling zal bovendien in twee keer worden uitbetaald, om melkveehouders tegemoet te komen in liquiditeit.
Arla-CEO Peter Tuborgh
Leden ondersteunen koers
Arla kijkt enthousiast naar de toekomst. De mondiale zuivelmarkt neemt tot 2026 elk jaar met 2% toe. De groei zit vooral in het Midden-Oosten, Afrika en Azië door bevolkingsgroei, verstedelijking en toenemende welvaart. Op thuismarkt Europa verwacht Arla niet zo zeer volumegroei, maar wel een veranderd consumptiepatroon naar meer gezonde en duurzame zuivel. Daar wil de zuivelcoöperatie op inspelen.
De CEO laat desgevraagd weten dat de nieuwe groene koers gesteund wordt door de leden-melkveehouders van de coöperatie. "De samenleving verduurzaamt, dat signaleren onze leden ook. Het is daarom niet de vraag waarom we verduurzamen, maar hoe we dat doen", vult coöperatievoorzitter Jan Toft Nørgaard aan. Naast verduurzamen op de boer wil Arla de CO2-uitstoot omlaag brengen in de logistiek en productie. Daarnaast moet het verpakkingsmateriaal op termijn 100% recyclebaar zijn.
Groeien in merkenzuivel
Naast verduurzaming zet Arla de komende vijf jaar sterk in op toegevoegde waarde middels merkenzuivel. Met naar eigen zeggen sterke merken als Arla, Lurpak, Castello, Puck en Starbucks wil het coöperatieve zuivelconcern jaarlijks 3 á 4% groeien. Ook wil Arla groeien in e-commerce en in het foodservice kanaal.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.