De Chinese zuivelgigant Yili blijft hoge ogen gooien. Zowel de omzet als winst lieten in het afgelopen kwartaal stevige groeicijfers zien en daarmee wordt de oorlogskas voor het doen van overnames en investeringen verder aangevuld. Gisteren werd bekend dat de Chinezen een belang nemen in geitenzuivelproducent Ausnutria.
In de eerste drie kwartalen van dit jaar boekte Yili een omzet van 85 miljard Renminbi, een stijging van 15% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De winst steeg in die periode zelfs met ruim 30% tot 7,9 miljard Renminbi. Omgerekend komt dit neer op een slordige €1 miljard. De winstgroei komt daarmee naar eigen zeggen hoger uit dan vooraf was ingeschat. Op basis van de huidige prestaties verwacht Yili het eerste zuivelconcern in Azië te worden dat op jaarbasis meer dan 100 miljard Renminbi omzet realiseert.
Organische groei en overnames
Pan Gang, voorzitter van de Yili Group, laat in een toelichting op de cijfers weten dat het bedrijf zich blijft focussen op groeimarkten en veranderende consumptietrends in zuivel. Doelstelling is om de organische groei vast te houden, aangevuld met het doen van overnames wat door de snel oplopende winstcijfers gemakkelijker gaat.
Kaas en bio
Wat opvalt is dat Yili in de eerste drie kwartalen van dit jaar goed presteerde in kaas en biologische zuivel. De omzet van de kaasactiviteiten, die zijn ondergebracht in dochteronderneming Yili Good Cheese, steeg met maar liefst 180%. Ook de afzet van biologische producten in China lieten indrukwekkende groeicijfers zien van meer dan 50%.
Gisteren werd bekend dat Yili een belang neemt van 34% in Ausnutria voor een bedrag van €694 miljoen. De directie van Yili is content met de deelneming. Ze zien muziek in het snelgroeiende Ausnutria dat volgens hen het bekendste geitenzuivelmelk ter wereld is. Ausnutria valt in de smaak dankzij het productporfolio die beschikken over een exportlicentie voor de Chinese markt. Volgens Bart van der Meer, CEO van Ausnutria Nederland, verandert er door de komst van Yili weinig.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.