FrieslandCampina heeft vorige maand bekendgemaakt met een consortium aan bedrijven te investeren in de Nigeriaanse melkveehouderij. Arla Foods meldt deze week te investeren in Nigeria. De Deense concurrent heeft hetzelfde doel: Nigeria op termijn meer zelfvoorzienend maken in zuivel
De plannen behelzen een investering in een melkveebedrijf met 400 stuks melkvee op 200 hectare grond. De gebouwen worden voorzien van moderne melkstallen en technieken. Het complex wordt gebruikt om zeker 1000 lokale melkveehouders te trainen in het verbeteren van de melkproductie. Ook kan de lokale bevolking kennis worden bijgebracht over het verhogen van het dierenwelzijn en het verbeteren van bedrijfsrendement.
Slechts klein deel zelfvoorzienend
Het qua inwonersaantal snel groeiende land van Afrika kan in slechts 10% van de eigen behoefte aan zuivel voorzien. De bevolking groeit naar verwachting groeien tot zeker 400 miljoen mensen in 2050, waardoor dit percentage nog lager dreigt te worden. Het nieuw te bouwen melkveebedrijf moet in 2022 operationeel zijn. Het kan dagelijks rond 10 ton melk produceren, die in de Nigeriaanse fabriek van Arla kan worden verwerkt.
Simon Stevens, de directeur van de internationale tak van Arla Foods, benadrukt dat er een grote behoefte aan zuivel om in de groeiende vraag van de bevolking te kunnen voorzien. Voedselimporten zijn belangrijk voor de voedselzekerheid, maar de overheid heeft ondersteuning nodig om haar lange termijn doelen uit de transformatie van de eigen agrarische sector te kunnen behalen. Het nieuw op te zetten melkveebedrijf helpt hierbij, aldus Stevens.
Coöperatieve aard onderneming
De algemeen directeur van Arla, Jan Toft Nørgaard, voegt daaraan toe dat het trainen van lokale mensen leidt tot betere leefomstandigheden. "Het is een belangrijke basis voor een groei van de voedsel en zuivelproductie op lokaal niveau." Hiermee laat het bedrijf volgens Nørgaard duidelijk haar coöperatieve aard zien.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.